För bilköpare och aktiva trafikanter är Bildrullens praktiska tips aktuella året runt. Här listas ett urval med foton länkade till 23 välmatade artiklar, som publicerats en om dagen under december i Hjulkalendern 2014. [Uppdaterad 2015]
Bildrullens Jul-Kalender: beställda registreringsbokstäver? Nej, den här Volvon levererades i september till mitt företag STOP SE (som det alltså borde stå på skylten). Bilen är utrustad för laborativ forskning och utbildning. Därför kallar jag den Labb-Volvon. Det är en XC60 D4 AWD (Haldex fyrhjulsdrift) modellår 2015 med Driver Support paket, Volvo On Call för räddning, värmarstart, fjärrlåsning och -avläsning med körjournal, TPMS däcktryckssensorer och parkeringskamera (backkamera).
—————
Klicka på respektive rubrik för att öppna en artikel/lucka åt gången
Klicka här för att öppna alla artiklarna i 2014 års adventskalender på bildrullen.se
Mer finns i 2013 års Hjulkalender, som också har andra perspektiv.
—————
Har Labb-Volvon dubbdäck nu? Hjulkalendern [2014:1]
Ja, min Labb-Volvo har dubbdäck nu – för dubblösa bilisters skull också. På polerad is greppar inte det viskoelastiska hysteresgummit i så kallade dubbfria vinterdäck. Om inte andras dubbar har ruggat upp svartisen – då hjälper inte heller antisladd.
Foto finns på bilens båda satser vinterdäck, även odubbade
————————————————————
Lag på däcktrycksvarning med hjulsensorer? [2]
En ny lag kräver däcktrycksvarning i bilar som tillverkas efter 1 november 2014. Det innebär att många behöver* skaffa en lufttryckssensor till varje extrafälg. För min Volvo med två vinterhjulsatser blev det åtta stycken. Inte gratis men livsviktigt.
————————————————————
Säkert och bekvämt 3 sekunder bakom? [3]
Med Volvos Driver Supportpaket kan bilen hålla en förarbestämd tidslucka till fordonet framför. Med fartväljarknapparna på ratten och den kamerabaserade fartgränsvisningen (80 på bilden) blir det fantastiskt skönt att köra på sträckor med fartkameror och täta byten av fartgräns.
————————————————————
Bildgåta om fart i Hjulkalendern 4
På fotot av förarplatsen är fyra funktioner aktiverade i Volvos senaste Driver Supportpaket. Vill du bli först att i kommentarfältet svara rätt på följande frågor?
{Blunda om du först vill testa!} Svar 1:a, 2:80km/h, 3:70km/h,
4: 1s (första strecket) +4st ½-sekundsstreck = summa 3s,
5: BLIS (Blind Spot Information System),
6: Ungefär som i kommentar av e8johan 4dec 06:36
————————————————————
Fram- bak- eller fyrhjulsdrift? Kolla själv! [5]
Vilka hjul som drivs på en personbil kan du se ganska enkelt, även om det inte finns något AWD eller 4WD-emblem för fyrhjulsdrift. Kolla efter drivaxlar på bak- och framhjulens insida! Här visar foton hur det ser ut under en nästan ny bil.
————————————————————
Bilintegrerad GPS-navigator / Waze i telefonen? [6]
I två år har navigeringsappen Waze i mobilen gjort mitt bilåkande vänligare och effektivare. Vi som kör med Waze hjälper varandra med karträttelser och varningar i realtid. Här ställs det emot bilintegrerade men enkelriktade Sensus i nya Volvon.
————————————————————
Koppla släpvagn till nyare bil? [7]
Bilen du kör eller ska skaffa kan ha utrustning som inte funkar med alla släpvagnar. Pendlingsstabilisering, 13-polig elkontakt, automatisk avstängning av både CTA* och de bakre P-sensorerna ingick, när jag beställde bilen med drag från fabrik.
————————————————————
Därför vek sig släpvagnsekipaget. Video [8]
Fyrhjulsdriftens säkerhetspotential missförstås. Risker ignoreras med lätta bilar som drar tunga husvagnar och släp. Antisladd påstås kunna ersätta däckdubbar. Dessa myter kan du avslöja med hjälp av friktionscirkeln.
————————————————————
Odubbat ser ut som bromsfel på ishalka: Video [9]
Nu är det risk för underkylt regn, starka vindbyar och polerade isvägar. Då kan din bil börja svänga av sig själv, även om du ”kör försiktigt”. Har bilen odubbade däck kanske du behöver omkring en halv minut för att stanna från landsvägsfart.
————————————————————
Så minskar du vindkänsligheten. Kraschvideo [10]
Nobeldagens stormvarning kanske har puffat för fysiken om bilars vindkänslighet? Kraschvideon visar hur en bil kan bli som JAS 39 Gripen utan styrdator. Har bilens tyngdpunkt hamnat bakom tryckcentrum, krävs bättre sidgrepp hos bakdäcken.
————————————————————
En app kunde ha förhindrat min värsta krasch [11]
Då var jag närmare döden än i någon annan av mina trettiotal bilkrascher. Dagens GPS-navigator kunde ha förhindrat olyckan för flera decennier sedan. Nu kan både säkerhet och trivsel ökas med IT-baserad och mänsklig kommunikation i trafiken.
————————————————————
Mät dubbutsticket! Idé belönas? [12]
På polerad is kan däckdubbar drastiskt öka väggreppet. Men dubbstiften måste sticka ut tillräckligt från slitbanans gummi för att kunna tränga ned i isen. Här har några tiondels millimeter stor betydelse. Därför behövs bra mätmetoder.
————————————————————
Reinfeldts bil farligt liten? Video och diagram [13]
Ska du välja bilmodell som skyddar dina medpassagerare? Då är nog Reinfeldts nya småbil ingen höjdare. Ju mer plåt som kan pressas ihop utanför kupén, när en bil frontalkrockar – desto mindre våld behöver de åkandes inre organ utsättas för.
————————————————————
Larmar innan jag backar på folk [14]
När jag backar, varnar CTA*-radarn för korsande trafik. Det var oviktigt för mig vid beställningen i somras av Driver Supportpaketet. Men sedan har den larmat skarpt oväntat ofta och även för gående. Nu värderar jag den högt, också som livräddare.
————————————————————
Svårare gå än köra bil på ishalka? Komisk video [15]
På skrovlig is gör ytans lutningar att gående och cyklister förlorar balansen. I bilen har vi inte det problemet. Våra gångexperiment visade att det räcker med cirka en decimeters glidning för att falla. En gammal video därifrån kanske tål att skrattas åt.
————————————————————
Backkamera: var är linsen? Bildgåta [16]
Med några foton av Labb-Volvons bildskärm under backning kan du kanske lista ut var linsen sitter till parkeringshjälpkameran. Klicka på 1, X eller 2, så länkas du till ett förklarande foto. Är det för trivialt, kanske CTA*-indikeringen kan stimulera?
————————————————————
Ny antisladd+AWD mot feltänkt antispinn+FWD [17]
På årets första snömodd försökte jag förgäves provocera min nya Labb-Volvo till sladd. Med Volvos antisladdsystem (ESC) och Haldex fyrhjulsdrift (AWD) blev det tvärtom mot när jag kraschade en testbil med framhjulsdrift och antispinn -92.
————————————————————
Tidslucka 5 procent av farten vid ishalka? [18]
Att nödbromsa en bil till stopp kan ta 25 sekunder från 90 km/h med odubbade däck på ishalka. Skillnaderna i bromsningseffektivitet mellan olika fordon är då så stora, att tidsluckorna i sekunder kan behöva vara 5 à 10 procent av farten i km/h. Video visar hur det ser ut i verkligheten.
————————————————————
Vad blev domen efter kraschen? Välj svar i [19]
Efter kurvan på fotot åkte bilen av vägen, voltade och började brinna när den låg på taket. På väg in i ambulansen ska föraren ha sagt något om att han nog körde fortare än hastighetsbegränsningen. Senare åtalades han för vårdslöshet i trafik.
————————————————————
Vilket hjul på kraschade Ferrarin? Bildgåta i [20]
Den helförsäkrade Ferrarin blev skrot vid avåkningen. Försäkringsbolaget vägrade betala med hänvisning till sin konsultrapports slutsats om mycket hög fart. På ägarens begäran undersökte jag vraket och platsen och fann flera motsägelser.
————————————————————
Så kraschade Ferrarin efter punktering [21]
Tredje dagen på olycksplatsen upptäckte jag delvis överväxta Ferraridelar intill ett barkskadat träd. Det öppnade för en haveridynamisk rekonstruktion av hela händelseförloppet och tydde på pyspunktering snarare än på vårdslös fortkörning.
————————————————————
Så överdrivs olycksbilars fart med dator [22]
Dyra försäkringsskador eller personliga aversioner mot inblandade i bilkrascher kan trigga försäkringsutredningar och tvister, som enskilda inte orkar processa om. Nu får Ferrarikraschen vara exempel på en förlust som enbart blev i pengar.
————————————————————
Från gokart till IT-fylld XC60: Njutflykt i [23]
Bilkörning erbjuder en blandning av fysisk upplevelse och intellektuell stimulans. Känslan av njutningsfylld kontroll från tävlingskörning och experiment ger för mig stadga åt utvecklingen av IT-stöd till förare i samspel med andra utanför fordonet.
————————————————————
____________
[Denna artikel publicerades 24 december som sista lucka i Hjulkalendern 2014]
Klicka här för att öppna alla luckor i 2014 års adventskalender på bildrullen.se
Kanske hittar du mer i 2013 års Hjulkalender, som också har andra perspektiv.