Larmar innan jag backar på folk

När jag backar, varnar CTA*-radarn för korsande trafik. Det var oviktigt för mig vid beställningen i somras av Driver Supportpaketet. Men sedan har den larmat skarpt oväntat ofta, även för gående. Nu värderar jag den högt, också som livräddare.

Den svarta Labb-Volvon har hejdats i utbackningen av CTA-radarn, som kunde larma när den vita Passaten var på korsande kurs.
Högra CTA-radarn under baklyktorna har här kunnat varna den svarta Labb-Volvons utbackande förare på en tätt trafikerad P-plats. CTA (Cross Traffic Alert) ingår med BLIS (Blind Spot Information System) i Driver Supportpaketet för Volvo XC60 modellår 2015.

Att nya Labb-Volvon (XC60 AWD 2015) skulle ha backkamera var självklart för mig vid specifikationen inför beställningen i somras. Det var inte bara för att minska risken för plåtskador. Nej, med parkeringshjälpkameran, som Volvo kallar den, ville jag minska risken för att min och mitt företags bil allvarligt skulle skada människor eller djur.

Påmind om behovet blev jag i våras, när en närstående knuffades omkull på Linköpings mest folkmyllrande gågata av en backande budbil utan bakfönster. Märkligt att inte bättre förarstöd krävs i yrkesfordon, som backar på allmänna platser med gående människor.

Därtill beställde jag ultraljudsbaserade parkeringssensorer fram och bak. Men jag tyckte då det var ganska oviktigt att Volvo (i 60-serien från modellår 2014) hade utökat parkeringsstödet med Cross Traffic Alert, CTA*,  i Driver Supportpaketet.
Backa ut från parkeringsfickor klarar jag väl ändå, tyckte jag.

Däremot uppskattade jag att DS-paketets BLIS (Blind Spot Information System) hade blivit radarbaserat. Det tidigare  kamerabaserade systemet lär falsklarma och krångla vid regn eller snöfall.
Bytet till radar gäller dock inte andra modeller än 60-serien. Exempelvis hade V70 och XC70 (Zlatan-bilen) fortfarande kamerabaserad BLIS och ingen CTA, när jag beställde min XC60 med Driver Support modellår 2015.

CTA-bild i bilens digitala ägarmanual. Foto från Labb-Volvons centrala bildskärm.
CTA-bild i bilens digitala ägarmanual. Foto från Labb-Volvons centrala bildskärm.

Men sedan, när Labb-Volvon hade levererats i september, lät det och blinkade överraskande från CTA-funktionen betydligt oftare än jag hade trott. Vid ett tillfälle såg jag i backkameran en ung kvinna passera med barnvagn nära bakre stötfångaren, när jag precis hade hejdat min backning.

Volvo betonar i manualen att man inte får lita på systemet och att det enbart i gynnsamma fall larmar för fotgängare eller cyklister. Men i mina ögon har CTA-funktionen blivit ännu ett skäl att inkludera det prisvärda Driver Supportpaketet i kravspecifikationen, för den som ska skaffa en Volvo XC60, V60 eller S60 av modellår 2014 eller 2015.

Köp även begagnat av en Volvohandlare! Enligt mina erfarenheter – bland annat från ett drygt halvårs sondering på begagnatmarknaden – är Volvohandelns kunskaper och garantier värda mer än det du kan pruta hos någon annan. Kolla med Volvo-proffsen centralt på kundsupport i Göteborg (031-3250200), om du är osäker på vad ditt tilltänkta begagnatköp innehåller. Det brukar räcka med registreringsnumret.

*CTA, Cross Traffic Alert, ingår i Driver Supportpaketet för Volvo XC60 modellår 2015.
Det är radarbaserat och varnar om någon är på väg att korsa din kurs när du backar. 

____________
[Denna artikel publicerades 14 december som lucka 14 i Hjulkalendern 2014]
Klicka här
för att öppna alla luckor
i 2014 års adventskalender på bildrullen.se

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: