Vilket hjul på kraschade Ferrarin?

Den helförsäkrade Ferrarin blev skrot vid avåkningen. Försäkringsbolaget vägrade betala med hänvisning till sin konsultrapports slutsats om mycket hög fart. På ägarens begäran undersökte jag vraket och platsen och fann flera motsägelser.

Bildbevis för att lufttrycket var för litet i det kurvyttre bakdäcket på den totalhavererade Ferrarin
Hjul från den kraschade Ferrarin med vägbanksgrus vid jacket som upptäcktes när jag på plats utredde olyckan för bilägaren i tvisten mot försäkringsbolaget.

[Denna artikel publicerades den 20 december i Hjulkalendern 2014]

När det seglade upp till tvistemål om kraschen i kalenderlucka 19, ville bilägaren och hans advokat (LE) att jag skulle undersöka olycksplatsen och bilvraket – 70 mil från min hemort.

I brottmålet hade jag vittnat som sakkunnig för försvaret per telefon med mejlade bilder från PowerPoint. Av kostnadsskäl hade jag då inte kunnat vara på plats för att pröva olika hypoteser om händelseförloppet. Men LE menade att det skulle krävas för att ha en rimlig chans i tvistemålet mot försäkringsbolagets finansiella muskler.

Under tre oktoberdygn vistades jag i Kramforstrakten och sökte förklaringar till varför bilen åkt av på insidan av kurvan. De första fotografierna togs klockan 07 dag 1, när jag i gryningen hade gjort ett talande fynd på bilvraket.

Ett av hjulen hade tydliga tecken på alltför lågt lufttryck.
Det framgår av fotot ovan.
_______________________________________________________
Men vilket hjul är det: vänster eller höger, fram eller bak?
Lämna gärna en kommentar med din slutsats! (20dec 2014)
Tack Johan för snabbt svar med korrekt hjul uppgivet
_______________________________________________________
Rätt svar framgick då två dagar senare i kalenderlucka nr.22.

Eftersom det inte syns på lågprofildäck, kan det ha varit en pyspunktering. Kraschen kan till och med ha haft sin grund i “däckpysning” iscensatt av avundsjuka personer i området. Bilägaren berättade om skadeglädje på flera håll i samband med mediarapporteringen om kraschen med efterföljande brott- och tvistemål.

På olycksplatsen hade jag de första dagarna svårt att få ihop det pysta hjulets position på bilen med de spår och det avåkningsförlopp, som försäkringskonsultens rapport påstod vara riktigt. Men under den tredje dagens letande i terrängen kom ett genombrott, som förvånade även bilföraren. Det ska jag också ta upp i kommande kalenderlucka.

Foto på olyckskurvans utgång med markering av spår från den kraschade bilen.
Spårmarkering på insidan av olyckskurvan sedd mot körriktningen. Innan kraschen i diket har bilen svängt inåt i kurvan. Detta vittnade jag om i tingsrätten som sakkunnig för försvaret i brottmålet. Fotot togs senare under min andra dag på plats i undersökningen för tvisten mot försäkringsbolaget.

____________
[Denna artikel publicerades 20 december som lucka 20 i Hjulkalendern 2014]
Klicka här
för att öppna alla luckor
i 2014 års adventskalender på bildrullen.se

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

1 reaktion till “Vilket hjul på kraschade Ferrarin?”

  1. Om det varit ett pyst framhjul hade väl bilen tappat styrstabilitet och tenderat wobbla i tangentens riktning? Om det är ett bakhjul så kan det förklara att bakvagnen sladdat ut. För att sladda inåt i ytterkurvan så har då bilen girat runt vänster bakhjul. Därför säger jag vänster bakhjul.

Dina insikter och konstruktiva förslag: