Den självkörande bilens hjulklapp

Självkörande bilar finns väl redan? De kanske har funnits i decennier? Ett svar ges av reportaget i fyra delar – med tre frågor i varje att fundera på till julgröten.

Volvo XC60 2015 med skyddsplatta för radarn i ACC-systemet.
Avstånds- och farthållning sköts av den adaptiva farthållaren med radarn i grillen som kännetecken på att Volvon är utrustad med Driver Support. Bilen blir i någon mån självkörande. Med knappar på ratten bestämmer föraren fart och tidsavstånd till fordon framför. Sedan kan hen släppa pedalerna – om inget oförutsett inträffar 😉

Tycker du att bilar med autopilotfunktioner – som Labb-Volvon anno 2015 på bilden ovan – kan anses vara delvis självkörande  …
… eller var det så redan på 1990-talet med den automatikspäckade Saaben i reportaget, som börjar så här

Snart kraschar Åke vår provbil 

Vi åker på Hemsjöns gnistrande is. Det rasslande ljudet från däckdubbarna hörs dämpat i den ombonade kupén. Åke kör i skjortärmarna. Bilstereon är avstängd. Mätdatorn i mitt knä hettar genom jeanstyget. Solen segar sig upp över träden i viken där isen är för tunn att köra på.

Reportagets fyra delar finns på blogspot.com i en föregångare till bildrullen.se
Varje del öppnas i separat fönster, så att du enkelt kan återkomma hit och diskutera de 4×3 frågorna på en och samma plats.

1 Snart kraschar Åke vår provbil
2 Nu åker Åke bara med
3 Mot isvall bakåt i 70
4 Antispinn inte antisladd

Känner du igen det hela från en tidigare artikel, så kommer du kanske också ihåg de förklaringar som finns där.

Lite slött av mig kanske att återanvända tidigare texter, men jag hoppas därför snart kunna leverera nyheter från kunskapsförmedlare online i USA.
Se slutavsnittet här (Efterfrågestyrd utbildning online).

Detta är lucka 24 – den sista – i Bildrullens Hjulkalender 2015.
Tidigare upplagor: 2014 och 2013

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: