Myter

Kan Du alltid lita på statens experter och regler?
… eller går kollektiven, statistiska och politiska mål ibland före hänsyn till individen?
Den frågan lyfts fram här för att hjälpa enskilda trafikanter mot orättvisor och osakliga kampanjer.
Ett litet urval från massmedia nedan illustrerar hur detta tycks ha upprepat sig under decennier.

Hårda småbilar kan se bra ut i test –  men kort deformationszon ger whiplash och inre skador

Småbil krocktestas mot barriär och mot större bil på följande video (ca 6 min)

1996 – 2011 Statistiker vid trafikmyndighet ignorerar svensk bilindustris expertis
DN Debatt 1996: Livsfarligt satsa på småbilar
Newsmill 2011: Minister tvingades ta bil som ogillas med sakfel i statliga kampanjer

2006-2011 Grovt fel kvar i statlig kampanj till miljontals bilägare
Publicerat på Newsmill 2009: Klimatbluff i statlig folder till miljontals svenskar
Uppföljare på Newsmill 2011: Statlig klimatbluff – nu döljs fusket

Hjälper övervakning mot oavsiktliga misstag?

1989 – Övertro på fartgränser:
Fartkameror sågade på DN Debatt redan 1989-08-06
– Respektera individen i fartdebatten:
Slutreplik på DN Debatt 1989-09-14

1995 – Prestige kostar människoliv:
Upprepad varning på DN Debatt
1995-08-02

2006 –  Fartkameror före kunskap:
Vägverket vilseleder bilister SvD 2006-04-11

Broms-, styr- och stabilitetsprestanda skiljer sig mycket mellan olika fordon

1975 – 2010 Vinterdäcksbestämmelser
Forskningsrapporter 1975, 1989, 1995, 1998
Remissvar om tunga fordon
DN Debatt 1988: Dubbdäcksförbudet kostar människoliv
Newsmill 2009: Dubbdäcksförbud lömskt mot fotgängare
Newsmill 2010: Okunnighet bakom dubbdäcksförbud

1995 – Nationalencyklopedin: bromssträcka, kursstabilitet
Därför är det farligt med överbromsade bakhjul och sämre däck bak

2006 – Seriekrockar förklaras återigen
– på SvD Debatt: Vägverket vilseleder bilister
genom Lennart Strandberg och Peo Franssén
– i radion: Bromskontrollen omodern
Peo Franssén intervjuas i Sveriges Radio

Peos kritik hotade kanske forskningsanslagen
och avfärdades med personargument

Småbilen Smart krocktestas mot barriär och mot större bil

Dina insikter och konstruktiva förslag: