Så jämför fysiken olika väggrepp

Har du också undrat varför myndigheter och media krånglar till det? Deras så kallade bromssträcka gäller bara från en enda fart till stopp. Fysikens g-tal är bättre. Det ger fartminskning per sekunds bromsning, oavsett hur fort du kör. Såna däcktester och gratis rapport får du här.

Väntan på fri väg för Labb-Volvons första sladdprovokation på snömodd 2014-12-13. I vindrutans ovankant (till höger om kamerakåpan för City-Safety och Driver Support) sitter tillfälligt en smartphone med app som registrerar g-tal och GPS-deriverad fart samtidigt som vägen filmas.
Väntan på fri väg för Labb-Volvons första bromsprov på snömodd 2014-12-13. I vindrutans ovankant sitter en smartphone med accelerometer och app som registrerar g-tal och GPS-deriverad fart samtidigt som vägen filmas.

Med en vanlig smartphone kan du själv mäta g-talet för både normal inbromsning och maximal nödbromsning. Appen jag använde vid proven på bilden ovan fanns även i gratisversion för  både Android och IOS (iPhone).

Mäta väggreppet själv VARNING!

När du bromsar med full pedalkraft och bilens ABS-bromsar reglerar på alla hjul – då kan g-talet inte bli större. Värdet är ett mått på väggreppet. Det är lika stort som den så kallade friktionskoefficienten (friktionstalet) för bilens däck gemensamt på det aktuella underlaget.

Trafikövningsplatser med halkbanor passar här bäst både för säkerheten och för variationsmöjligheterna med normala och halgjorda ytor.

Men gör det inte om det finns minsta risk för skador, t.ex. om
– bilen saknar ABS (då har den inte heller antisladd)
– du är osäker på häftiga rörelser
– andra fordon människor eller djur finns i närheten
– last och åkande i bilen är otillräckligt fastspända
Jag avsäger mig allt ansvar från vad som kan hända.

Mätningarna på fotot under Luciadagen förra året gav g-tal på cirka 0,3 för de däcken och den modden. Det motsvarar 30 procent av tyngden (0,30×9,8m/s2).
Farten minskar då med drygt 10km/h per sekunds bromsning. Om bromsningen påbörjas vid 50km/h blir bilens fart 30km/h efter två sekunder och den står stilla efter  fem sekunder.

Bromssträcka från olika farter

Med ett enda sådant g-tal (här också friktionstal) kan vi enkelt räkna ut vilken sträcka som krävs för att få stopp på bilen – från vilken fart som helst. Du kanske också kan använda fartminskningsvärdet per sekund för att – med huvudräkning i bilen – ta fram bromstiden från en fart till en annan.

Med bra sommardäck på torr asfalt kan en maximal bromsning få farten att minska med 30km/h per sekund. Odubbade, ”dubbfria” vinterdäck på smältande blankis ger mindre än en tiondel av det. Bortsett från ABS-slamret känns det då som om bromsarna slutat fungera. Eftersom en sådan bil kan köra bakom en annan med bra dubbdäck och dubbla bromsförmågan (6km/h per sekund) anar du kanske att den så kallade tresekundersregeln är otillräckligt förankrad i matematik och teknikvetenskap.

Efterfrågestyrd utbildning online

Under kommande år avser jag ta fram utbildningspaket för Internet i såna här frågor. Utvecklingen ska utgå från upplevda behov, inte från mina käpphästar.

Därför kommer jag snart att öppna teckningslistor för riktade nyhetsbrev med feedback. Liksom utbildningspaketen blir de troligen mest på engelska – för global täckning. Ett begränsat antal intresserade personer kommer att erbjudas delta i personliga samtal med mig om sina önskemål.
🙂 Har du läst så här långt är du väl inte helt ointresserad? 🙂

Kan du tänka dig att vara med och inte vill missa teckningslistorna, som jag troligen lägger ut på andra, engelskspråkiga webbplatser? Då kan du prenumerera på Bildrullens bloggartiklar i formuläret på startsidan (överst i högerspalten på datorn / under artikelingresserna på mobilen).
Som  bloggprenumerant kommer du att få besked till din egen mejlbox om när och var teckningslistorna finns för nyhetsbreven på engelska.

Under artikeln …
Stopptid-100: Så jämför vi dubbfria med dubbade däck
… kan du också teckna dig på min nya mejllista och få en djuplodande rapport, som stegvis förklaras i seminarier online.

Även om adressaten själv har prenumererat, kräver Internets operatörer att varje grupputskick av mejl måste innehålla en väl synlig länk för att avsluta prenumerationen. Det gäller också om du prenumererar på Bildrullens artiklar eller min nya mejllista.


Detta var lucka 22 i Bildrullens Hjulkalender 2015.
Tidigare upplagor: 2014 och 2013

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: