Volvos aktiva helljus mörkas i tester


Volvos aktiva helljus 2.0 revolutionerar mörkerkörningen. Det lyser upp väg och terräng även för mötande och upphunna – utan att blända. Men det framgår inte i DN eller hos Vi Bilägare, som ger mer poäng till andra bilars gamla hel-halvljus. 

Foto från en Volvo XC60 modellår 2015 med det aktiva helljusets avskärmning aktiverad för både mötande och upphunnen bil på mörklagd landsväg.
Volvos aktiva helljus i andra generationen (AHB2) bländar inte ned till halvljus utan skärmar av enbart ovanför lyktorna på mötande och upphunna fordon. Bilden från Labb-Volvon, en XC60 modellår 2015, där hela Driver Supportpaketet gav mindre pristillägg än 20-tums dysfunktionella modehjul.

DN kallar det aktiva helljuset i Volvo XC60 för “automatiskt helljus” utan att skilja det från andra gamla funktioner. DN provar också BMW X5 och Nissan Qashqai.

Efter mina positiva erfarenheter av det aktiva helljuset (AHB2) i Labb-Volvon de senaste månaderna blev jag förvånad av biltesten på sid.32-43 i det senaste numret av Vi Bilägare (nr.3 24 februari finns inte på nätet i skrivande stund).

På sid.40 i tidningen nämns visserligen att testbilen från Volvo (XC60 med Driver Supportpaket) hade “aktiva xenonljus”. Men det ger intrycket av att testvolvon bara hade kurvföljande xenonljus som känner av rattrörelsen – inte särskilt avancerat jämfört med det kameratolkande AHB2. Även DN:s mångtydiga “automatiskt helljus” bäddar för förväxling.

Det är säkert inte något avsiktligt mörkande av Vi Bilägares kompetenta testlag, men bristen på info om det aktiva helljuset kan få även Volvoköpare att ovetande avstå från AHB2 i sin beställning. Se diskussionen efter bilden ovan i Volvoforumet “Jag rullar”.

Där påpekade jag först att generation 2 av Active High Beam, AHB2, finns i modellår 2014 och 2015 för 60-serien med Driver Alert eller Driver Support. Men 70-serien har enbart generation 1, som efter automatisk avbländning bara lyser som vanligt halvljus. Detsamma gäller 60-serien till och med modellår 2013.

Det fick signaturen Perra83 att utbrista:
AHB2 är något som måste sitta på min nästa bil.
Ett skit att det inte finns på 70-modellerna.

Hur det fungerar i praktiken är det många som undrar. Signaturen Joel80 skrev:
AHB2 är något jag skulle vilja testa själv för att förstå om det funkar eller inte.
Du blir inte blinkad på från mötande som tror att du glömt slå av?

Den frågan ställde jag mig själv också innan Labb-Volvon var levererad. Men efter fem månaders praktisk erfarenhet av AHB2 och alla andra IT-funktioner kunde jag svara så här:

Nejdå, Joel80, mötande gillar nog att få även sin vägren upplyst och jag har aldrig mött irriterade blinkningar när AHB:ns avskärmning är aktiverad. Däremot händer det vid möte med lastbilar på motorväg att AHB ligger kvar på fullt helljus lite för länge. Vid första blinkning så aktiveras avskärmningen och sedan tycks alla vara nöjda.

Återgången till oavskärmat, fullt helljus är lite sen, så då förväntar jag mig ingen irritation från andra trafikanter.

I tät trafik går AHB ofta ned på vanligt halvljus, eftersom systemet inte klarar alltför många separata ljuskällor.

Några andra saker finns också att tänka på. Det avser jag berätta om senare på min blogg, bildrullen.se.

Just det ja. En funktion som jag först saknade är kanske dags att nämna nu:
Det blev några gångers fruktlösa försök att blinka med helljuset innan jag upptäckte att ljusbrytaren måste vridas från autoläget för att rattspaken ska ge helljusblink.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

3 reaktioner till “Volvos aktiva helljus mörkas i tester”

  1. Sorry, Håkan, för sent svar. Du skriver inte modellår eller tillverkningsvecka för din XC70. Därför kanske det finns ett enklare svar på din fråga än följande allmänna översikt.
    Du kan också ringa Volvos kundtjänst i Göteborg (031-3250200) för mer specifik info.

    Volvo har minst tre funktionsnivåer på sitt “aktiva” xenonljus:
    0) I den enklaste följer ljuskäglan enbart rattrörelsen. Det syns tydligt i låg fart när du vrider mycket på ratten. Nivå 0 ingår i nivå 1 och 2.

    1) Med aktivt *helljus* generation 1 (Active High Beam, AHB gen.1) skiftar det kamerabaserade systemet automatiskt mellan hel- och halvljus, när du möter eller kommer ifatt andra fordon. Det kom först i modellår 2013.

    2) Här beskriver jag aktivt helljus *generation 2* (Active High Beam, AHB gen.2) som är så annorlunda och så mycket bättre att det borde ha ett särskilt namn.
    Utanför gatubelyst område där trafiken inte är alltför tät bländar systemet inte av. I stället skuggas de delar av helljusloben som annars skulle blända andra fordonsförare.
    Kolla beskrivningarna och videon i de sista artiklarna på listan AHB.

    Observera att 70-serien (ännu) inte har fått generation 2. I 60-serien kom den fr.o.m modellår 2014, som började tillverkas i vecka 20, 2013.

    Mer info hittar du kanske med taggen Driver Support.
    Allt enligt mina noteringar från samtal och dokument, som jag kan ha missuppfattat.
    Lycka till med upplysningen 🙂

  2. Hej
    köpte en xc 70 summum i mars jag har ännu inte fått någon förklaring från min volvohandlare hur aktiva xenonljuset fungerar .jag kan inte se att det följer kurvorna och inte en volvomekaniker heller kunde se hur det fungerade , är jag lurad månne men det står på orderbekräftelsen att det ska vara aktiva xenonljus på bilen
    Håkan

Dina insikter och konstruktiva förslag: