Vad blev domen efter kraschen?

Efter kurvan på fotot åkte bilen av vägen, voltade och började brinna när den låg på taket. På väg in i ambulansen ska föraren ha sagt något om att han nog körde fortare än hastighetsbegränsningen. Senare åtalades han för vårdslöshet i trafik.

Foto av olyckskurva från låg höjd över vägbanan
Olyckskurvans ingång fotograferad i körriktningen för bilen som åkte av vägen utan att lämna några spår på vägräcket till vänster.

[Denna artikel publicerades den 19 december i Hjulkalendern 2014]

Under förhören och i tingsrättens huvudförhandling framkom ett antal detaljer som låg till grund för domen i brottmålet. De återkommer jag till senare.Då avser jag också fortsätta med det tvistemål, som följde när försäkringsbolaget vägrade ersätta ägaren för den helförsäkrade och totalhavererade bilen.

Nu [lucka 19 i Hjulkalendern 2014] får du försöka lista ut varför föraren friades eller dömdes i brottmålet. Nedan följer länkar till foton i mediaarkivet med text som förklarar varför alternativet är rätt eller fel.

Klicka på det alternativ du anser vara rätt svar på frågan om tingsrättens dom.

1 Föraren dömdes för vårdslöshet i trafik eftersom han ansågs ha kört fortare in i kurvan än vad som var möjligt med hänsyn till den snäva kurvradien.

X Åtalet ogillades och föraren friades eftersom tingsrätten inte kunde utesluta att någon teknisk brist hos bilen hade bidragit till avåkningen.

2 Föraren dömdes för vårdslöshet i trafik sedan han under förhör råkat nämna att han i kurvan vände sig om för att ta fram mobiltelefonen från en resväska i baksätet.

Eventuella kommentarer, som kan avslöja rätt svar här, ombeds du [ombads du 2014] vänligen lämna under något av de länkade svarsalternativen ovan (1X2) på separat webbsida. Det gäller speciellt om du vet svaret och känner igen fallet från mina tidigare skriverier på webben.

____________
[Denna artikel publicerades 19 december som lucka 19 i Hjulkalendern 2014]
Klicka här
för att öppna alla luckor
i 2014 års adventskalender på bildrullen.se

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: