En app kunde ha förhindrat min värsta krasch

Då var jag närmare döden än i någon annan av mina trettiotal bilkrascher på och utanför tävlingsbanan. Dagens GPS-navigator kunde ha förhindrat olyckan för flera decennier sedan. Nu kan både säkerhet och trivsel ökas med IT-baserad och mänsklig kommunikation i trafiken.

Låt mig vänta till senare med att fortsätta lyfta fram den nu lovande IT-utvecklingen för mänsklig kommunikation i trafiken.

Utgångspunkt får bli min krasch för flera decennier sedan:

Jag var på väg hem till Borlänge efter en bantävling med min Saab Sport på Ring Knutstorp i Skåne. Kanske var jag lite avtrubbad, även om tankningspausen i Norsholm hade gjort gott för körglädjen.

Skärmdump från navigatorappen Waze med min kraschplats då inga GPS-satelliter fanns.
Min färdväg (röd) innan GPS-satelliter fanns och kunde visa rätt väg (blå). Kameravinkel för fotot på kraschplatsen flera decennier senare. Skärmdump 2014 från navigatorappen Waze.

Skärmdumpen härintill är från min Android-telefon med navigeringsappen Waze aktiverad. Den röda övre linjen visar vilken väg jag körde då genom att svänga åt fel håll vid utfarten från bensinmacken i Norsholm. Hade jag haft en GPS-navigator skulle jag givetvis ha följt dess blå linje och hamnat på dåvarande E4 norrut mot Borlänge.

Med nuvarande vägnät beräknar Waze körtiden till drygt tre timmar. Men jag kastades ur Saaben efter bara några minuter. Några timmar senare tog jag tåget från Norrköping, dit bärgaren skjutsade mig med min sabbade Saab på flaket.

Nära döden i bil utan GPS-navigator
… visar fotot på kraschplatsen och berättar om hur jag klarade mig oskadd med bara ett litet skrubbsår i pannan.
Bilen blev skrot och taket trycktes in till förarstolens överkant. För mig gick det ändå bra tack vare (!) att jag var obältad i min skålade tävlingsstol. 

Det här brukar jag tänka tillbaka på, när dagens IT-utveckling kritiseras som om den enbart skulle öka olycksrisken genom att distrahera föraren.
Då, vid Esso-utfarten i Norsholm, skulle jag gärna ha blivit distraherad från min felaktiga körning av en navigator som vägledde mig åt rätt håll 😉

_________
Klicka här
för att öppna alla luckor
i 2014 års adventskalender på bildrullen.se.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: