Mät dubbutsticket! Idé belönas? Hjulkalendern 12

På polerad is kan däckdubbar drastiskt öka väggreppet. Men dubbstiften måste sticka ut tillräckligt från slitbanans gummi för att kunna tränga ned i isen. Här har några tiondels millimeter stor betydelse. Därför behövs bra mätmetoder.

Haveriutredarbil (gasdriven äldre V70) hos STOP uppställd för skifte till dubbade vinterhjul.
Mitt företags gamla trotjänare uppställd för skifte till vinterhjul med begagnade Nokian Hakka 7 dubbdäck. Men först kollade jag dubbutsticken – även på Labb-Volvons nya Hakka 8 som står framför V70-hjulen på bilden.
Nytt dubbdäck Nokian Hakka 8 för Volvo XC60 framför två begagnade Hakka 7 för V70.
Nytt Nokian Hakka 8 för Volvo XC60 framför två begagnade Hakka 7 för V70. Mönsterdjupet i millimeter stansas av Nokian. Dubbutstickets variation i tiondels millimeter är svårare att uppskatta.

I forskning och utveckling kan vi ta tid på oss och kolla en dubb åt gången med mätklocka graderad i hundradels millimeter. Så har vi sett att omkring en millimeters skillnad i medelutstick mellan fram- och bakhjul kan förvandla förutsägbar körning på is till ett  hasardspel, åtminstone om bilen saknar väl fungerande antisladd (utan dubb funkar inte antisladd).

I den andra änden av precisionsskalan finns exempelvis de situationer när jag ska sätta mig i en bil för att åka eller köra på isig väg enbart någon enstaka gång. Får jag skjuts är det tveksamt om jag ens tittar på däcken. Det kan uppfattas negativt av bilens förare.

Men däremellan behöver olika aktörer metoder som snabbt ger besked exempelvis om:

  • de saluförda dubbdäcken är något att ha
  • var förra säsongens vinterhjul ska monteras
  • bilen utan antisladd som jag ska köra är överstyrd (sladdar) eller understyrd (plogar)
  • däcken på en olycksinblandad bil minskar stabilitet, styrbarhet eller bromsförmåga.

Du kan nog snabbt få en viss uppfattning om skillnaden mellan dubbdäcken fram och bak på din bil genom att stryka över respektive slitbana med en skyddshandske på handen. Men för alla som inom någon minut behöver sätta siffror på ett dubbdäcks förmåga att skapa väggrepp på polerad is finns plats för goda idéer.

Att mäta eller uppskatta dubbarnas genomsnittliga utstick är kanske inte nödvändigt, men värderingen måste kunna ske utan provkörning för att vara relevant i de punktade exemplen ovan.

Jag har ännu inte kollat med behövande företag och organisationer om eventuella belöningar. Men fundera på frågan och ta själv kontakt med tänkbara intressenter om du kommer på någon bra metod.

Är du generös och tror på crowdsourcing, kan du skriva om din idé på nätet – här i en kommentar eller i något forum, så att andra stimuleras till vidareutveckling.
Hittar jag en ny och bra idé här i kommentarspalten, så försöker jag ta kontakt via formulärets mejladress eller andra uppgifter som du förser mig med.
Även om det sedan inte blir någon betalning eller någon sak i belöning, så puffar jag gärna för goda idéer och personen bakom i kommande artiklar – här på bildrullen.se och/eller på veta.se, där vi spanar efter fler kvalificerade medlemmar.

Ritsmärken från dubbdäck i trädgårdsplattor av betong
Dubbritsar i 14cm breda betongstenar.

Det här temat för lucka 12 valde jag efter att ha sett dubbarnas ritsning på betongplattorna från Labb-Volvons styrhjul vid fotografering häromkvällen i ett annat syfte.

Spinn gärna vidare på den observationen enligt fotot härintill och odla varianter på den idé, som då började gro i mitt huvud 🙂

_________

Klicka här för att öppna alla luckor
i 2014 års adventskalender på bildrullen.se.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: