Sex sätt att slippa sladda på snö

Har du känt bilen svänga av sig själv och bli instabil? Bakhjulen har tappat sidgreppet, de ”sladdar” ur framhjulens spår. Då måste du styra tillbaka i körriktningen, även om bilen har antisladdsystem. Det vet ju inte vart du vill.

Bil på taket i snöigt dike med bärgare på vägen
Bakhjulsdriven bil utan antisladdsystem blev instabil i uppförsbacke. Kanske bättre bakdäck (1) och mindre gaspådrag (5b) hade bevarat stabiliteten. Enligt de uppgifter jag fick vid fotograferingen, så skadades ingen person i olyckan.

Instabilitet och bakvagnssladd är en slags motsats till att bilen blir ostyrbar och ‘plogar’ sig rakt fram med stabil kurs. Därför undviker jag begreppet sladd när enbart framhjulen tappat sidgreppet.

Det finns många sätt att öka kursstabiliteten och förebygga eller minska en sladd. Här har jag valt ut sex stycken som passar mig:

  1. Kolla så att däckmönstret, dubbutsticket och dubbantalet inte är större fram än bak
  2. Pendelstyr på halkbana för att känna av bilens resonans och undvika den i trafik
  3. Kör inte utan att veta var hjulen drivs och om bilen har antisladd eller enbart ABS
  4. Koppla bort antispinn på en framhjulsdriven bil innan den nått upp i landsvägsfart
  5. a) Gasa så framhjulen nästan spinner loss, när jag kör framhjulsdrivet  i moddsträng
    b) Undvik moddsträngar och gaspådrag med en bakhjulsdriven bil utan antisladd
  6. Styr dit jag ska, även om bilen har antisladdsystem – det vet annars inte vart jag vill

OBS: Det här är förstås inga instruktioner som ska följas av andra rakt av.
De sex punkterna är bara exempel på kördynamiska tankar som jag tycker är praktiska.

Andra inlägg på bildrullen.se får förklara fenomenen översiktligt via nyckelorden längst ned och i högerspalten. Min illustrerade artikel i Nationalencyklopedins elfte band under uppslagsordet kursstabilitet går igenom fenomenet lite grundligare. Den är mer fokuserad än listan av inlägg med taggen kursstabilitet.

För djuplodande analyser finns i mina arkiv referenser, läromedel och lektionsexempel från tidigare utbildningar.

De kanske kommer till användning, när jag är färdig med en intensivkurs, som ges på och för Internet från västra USA. Tidsskillnaden är nio timmar, så det blir mycket nattjobb även de återstående sju veckorna. Det kanske kan kallas kursstabilitet? 😉
Kursen, Digital Product Blueprint,  är primärt avsedd för affärsdrivande personer, men lockade även mig med sitt delvis omvända webbperspektiv på kunskapsförmedling.


Detta är lucka 17 i Bildrullens Hjulkalender 2015.
Tidigare upplagor: 2014 och 2013

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: