Koppla släpvagn till nyare bil? Hjulkalendern 7

Bilen du kör eller ska skaffa kan ha utrustning som inte funkar med alla släpvagnar. Pendlingsstabilisering, 13-polig elkontakt, automatisk avstängning av både CTA* och de bakre P-sensorerna ingick, när jag beställde bilen med drag från fabrik.

Dragkula, 13-polsadapter, 7-polig elkabel på marken klara att anslutas till Labb-Volvon utan täcklucka.
Dragkula, 13-polsadapter och 7-polig elkabel klara att anslutas till Labb-Volvon.
Bild i mittkonsolens bildskärm från backkameran och med varningssignal från parkeringshjälpens ultraljudsensorer
Ännu inte där, men tjut+rödblink från P-hjälp

Tänkte inte på det … men dessbättre hade Volvo gjort det. När jag tog med släpvagnsdrag i beställningen av Labb-Volvon var det för att få en snygg installation med originalkåpa över fästet för den demonterbara kulan. Annars hade nog eftermontering betytt lägre pris.

Att det också var klokare än att montera draganordningen i efterhand upptäckte jag, när det var dags att koppla till släpvagnen och lasta in vinterhjulen för byte hos Rejmes.

Körklart i mörkret: Dragkulan låst, elen ansluten och släpets draghandske säkrad med wire
Körklart i mörkret med dragkulan låst, elen ansluten och släpets draghandske säkrad.

Visserligen visste jag att tygpåsen i kofferten med dragkulan innehöll en adapter mellan bilens 13-poliga elkontakt och släpets 7-poliga. Men jag hade inte tänkt på att …

  • Den bakre parkeringshjälpen måste stängas av när släpet är tillkopplat.
    Det gör bilen nu automatiskt när elkontakten ansluts.
  • Driver Support-paketets Cross Traffic Alert CTA* måste inaktiveras.
    Det sker nu också automatiskt.

    TSA i Labb-Volvons elektroniska ägarmanual
    TSA i Labb-Volvons elektroniska ägarmanual.
  • Volvons antisladdsystem, ESC, dämpar pendlingsrörelser hos släpet i 60-160 km/h. Men troligen funkar TSA, Trailer Stability Assist, enbart med Volvos original dragkrok och elanslutning.
  • Backkameran var mycket användbar vid tillkopplingen. Parkeringshjälpen tjuter och blir helröd på centraldisplayen innan kulan nått fram till släpets draghandske. Se den övre lilla bilden.
Instrumentpanel med backkameran inzoomad på tillkopplad släpvagn.
Trots att backväxeln (R) är vald och parkeringsbromsen inaktiv, så larmar inte P-hjälpen, när släpets el är ansluten till bilen. Backkameran klarar mörker hyfsat.

Mer kommer senare om backkameran eller parkeringshjälpkameran som den kallas i Volvos manualer.

*CTA, Cross Traffic Alert, ingår i Driver Support-paket för Volvo XC60 modellår 2015.
Det är radarbaserat och varnar om någon är på väg att korsa din kurs när du backar. 

_________
Klicka här
för att lista alla öppnade luckor
i 2014 års adventskalender på bildrullen.se.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: