Därför föll lastbilen 60 meter: TV-rekonstruktion – Årstrea

Från juli 2012. 365-dagars 3:e mest visade artikel:
Lastbilen som halkade av den norska vintervägen ned i 60-metersdiket uppges ha haft dubbfria sommardäck och snökedjor enbart på högra drivhjulen. TV-filmen visar hur framaxeln börjar glida åt höger när bromsljusen tänds. Bärgningsbilens läge räcker sedan för att förklara förloppet.

 English

Avåkningen visas i HD av Norges TV2 (TV2-A och TV2-B) kompletterat här med foton. Kortversioner hos SVT-Play och från YouTube

Filmsekvenser av bogseringen innan kraschen finns hos Expressen och (direkt från filmande Gunn Iren Johnsrud) kanske bäst i det norska inslaget från TV2-A.
Där kan man få intrycket att olyckan inträffade direkt efter ett stopp (tid 00:23) vid bogsering i uppförsbacke. Men närmare jämförelser av vägens omgivningar och kurvatur tyder på att avåkningen skedde på en annan plats – när fordonen hade fått fart framåt (tid 00:26).

Att avåkningen skedde i nedförsbacke stöds av ett senare TV-inslag, TV2-B. Vid 00:23 framgår där att motlutet övergår i medlut och i vänstra bortre delen av bilden kan man känna igen samma vegetation och samma klippformation med snö och bara fläckar som visas från tiden 00:26 i TV2-A-inslaget.

I Norge beskrivs händelsen också av HA, NRK, och VG2. VG1 uppger att den litauiske föraren hade problem med att snökedjorna hade gått sönder på drivaxelns ena sida. Höger men inte vänster bakhjul på lastbilen hade alltså snökedjor – styrkt av foto och andra uppgifter.

Under onsdagen 4 april summerades händelsen hos DN.

SVT skrev 2 april att bärgningsbilens förare undvek sextiometersfallet.
Men varför gled den litauiska lastbilen med släp åt höger?

Bildsekvensen i inslaget hos SVT-Play är 35 sekunder lång och jag förklarar nedan fordonsdynamiskt hur det kan ha gått till – utifrån vad som syns vid respektive tidpunkt enligt bildräkneverket.

00:00 Släpvagnen framförs mitt i vägen och inget syns till höger varken av lastbil eller bärgningsbil. Hela ekipaget behöver alltså styras åt höger närmare vägräcket för att ge plats åt eventuella mötande bakom vänsterkurvan.
Senare (vid 00:07) framgår att bärgningsbilen redan nu kan ha hållt väl åt höger, vilket bör ha fått den litauiske föraren att följa efter.
Bakgavelns övre del är närmare högerräcket än dess nedre del. Träden i bakgrunden visar också att vägbanan lutar nedåt åt höger mot ravinen.

00:03 Släpvagnens bromsljus tänds. På senare bilder (00:07) ser vi att bogserlinan (vajern eller kättingen) då inte var spänd. Det kan tolkas som att det bogserade ekipaget höll på att närma sig bärgningsbilen och behövde bromsas.

Med odubbade sommardäck och snökedjor enbart på drivhjulen (på dragbilens bakaxel) kommer det litauiska ekipagets styrhjul (på dragbilens framaxel) att tappa sidgreppet – och ekipaget blir ostyrbart – när föraren bromsar för att inte komma för nära bärgningsbilen. Lastbilens front glider då ned åt höger mot räcket.

Filmbilderna senare (00:08-00:10) på den voltande lastbilen visar att styrutslaget var nästan fullt åt vänster. Föraren försökte alltså förgäves att styra in mot vägens mitt. Bromsningen konsumerade framhjulens väggrepp, så att deras sidkrafter var mindre än tyngdkraftens komposant i den sluttande vägbanans plan.

00:04 Lastbilens högersida med yttre backspegel skymtar framför släpets högersida. Frampartiet närmar sig vägräcket. Bromsljusen lyser fortfarande.
Även om bogserlinan nu vore sträckt, så skulle dess dragkraft vara riktad vinkelrätt mot vägens och ravinens sluttning. Den kraften kan alltså inte hejda fortsatt nedåtrörelse för lastbilens främre del.

00:04-00:05 HD-videon (hittad och inbäddad 4 april) visar att lastbilshytten lutar i förhållande till trädstammarna. Det bekräftar att vägbanan sluttar i sidled ned mot ravinen.
Snökedjorna bak ger större sidkrafter åt vänster än vad de nästan blockerade framhjulen kan åstadkomma. Det förorsakar ett girande vridmoment omkring lastbilens tyngdpunkt och får bilen att svänga tvärare åt höger än släpvagnen.
Släpvagnen är egentligen en påhängsvagn (semitrailer) med främre delen vilande på lastbilens vändskiva.
Det högersvängande girmomentet förstärks av att lastbilens (då bromsade) bakhjul hade snökedjor enbart på höger sida. Sådana uppgifter har ju lämnats i media.

00:06 Det bogserade ekipaget torde vara betydligt tyngre än bärgningsbilen. Även med snökedjor och bästa tänkbara vinterväggrepp, kan bärgaren inte hålla emot i den lutning som det litauiska ekipaget nu har hamnat i – med bromsarna fortfarande ansatta och därav följande minimalt sidgrepp.

00:07 Här framgår att bärgningsbilen körs väl åt höger och lämnar plats för mötande. Körriktningen är längs vägen och bakänden har ännu inte dragits ut mot ravinen av bogserlinan – som alltså inte kan ha varit särskilt hårt spänd sekunderna dessförinnan. Bromsljusen lyser fortfarande på släpvagnen.

00:08 Bärgningsbilens förardörr börjar öppnas. Bromsljusen på släpet lyser fortfarande och en skymt av vänster framhjul visar att föraren har styrt tvärt åt vänster. Det var förgäves med hårdbromsade hjul.
Nu är voltningen över vägräcket omöjlig att hejda.

00:09 Trots att tyngdpunkten nu hamnat utanför vägräcket och alla vänsterhjul är i luften på det litauiska ekipaget, så syns ännu inte någon gir- eller sidodragning för bärgningsbilen.

00:10 Bärgningsbilens bakände börjar nu dras åt höger  av bogserlinan. Förardörren är helt öppen.
Vänstervridningen av lastbilens framhjul syns tydligt innan ekipaget faller nedåt med alla hjul i luften.

00:11 Bärgningsbilens förare hoppar ur och bakhjulen dras utanför räcket av det upp-och-nedvända litauiska ekipaget.
Bärgningsbilens framhjul är fortfarande kvar på vägbanan.

00:08-00:15 Här kan man se på vinkeln i kurvan mellan vägräcket och lodreferenserna (exempelvis trädstammarna) att bogseringen tycks ha ägt rum i nedförslut.
Lutningen kan ha varit större än vad väggreppet klarade att hålla emot för det litauiska ekipaget.

HD-video (with my comments in English linking here)
was removed April 7 from YouTube
 

Utan snökedjor och med odubbade (dubbfria) däck på det bogserade ekipagets framhjul kan alltså lutningarna ha varit för stora och operationen omöjlig att klara. Det kanske hade gått med en bogserstång i stället för vajer, kätting eller lina. Men då skulle bärgningsbilens tyngd inte ha fått vara för liten i förhållande till det bogserade ekipaget.

Detta kanske kan mana till eftertanke hos dem som vill förbjuda dubbdäck och som tror att det räcker med odubbade vinterdäck enbart på drivhjulen. De här ekipagen har ju flerfaldigt större tyngd än vad som ger väggrepp åt den enda drivaxeln.

Norges topografi ställer stora krav på en stor del av de tunga transporterna och där lyfts ansvaret till en högre nivå:
Vil straffeforfølge selskap som leier vogntog
(TV2, 4 april)

Att naturkrafterna (DN, SVT) och haveridynamikens komplexitet underskattas även för personbilar är kanske inte så konstigt med tanke på de förnumstiga (och ibland direkt vilseledande) uppmaningar, som ibland framförs i media i samband med storhelger:

Snart börjar farligaste trafikhelgen (DN 3/4)
Ovädersfylld påskhelg väntar i trafiken (SVT 3/4)
Polisen varnar för olycksfylld trafikhelg (SVT 3/4)

*Hypotesen om händelseförloppet fick stöd av text och foton från norska TV2, som jag den 3 april hittade via Johan Granlund på Facebook.
Tack Johan 🙂

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

6 reaktioner till “Därför föll lastbilen 60 meter: TV-rekonstruktion – Årstrea”

  1. Tydligen blev skulden delad mellan bärgare och lastbilens förare:

    http://mobil.helg.no/lokale-nyheter/star-pa-sitt-i-trailervelt-sak/s/1-63-7537890

    http://www.nrk.no/nordland/deler-skyld-etter-bilbergingsuhell-1.11960116

    En sak jag tycker är märkligt är att det
    här i Norge bara är krav på snökedja på ett av styrhjulen.

    ” I motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg skal det medføres minst tre kjettinger, hvorav en er tilpasset motorvognens forhjul og to er tilpasset drivhjul.”
    http://www.fagdekk.no/tungbilsider

    Det för mig oförståeligt att det inte är krav på att ha snökedjor på båda styrhjulen med tanke på både på den totala bromseffekten, rikningsstabilitet för att motverka sladd vid inbromsning!?

  2. Du har rätt Anton, ganska onödigt med räcken som fyller sin funktion. Treåringar ska ju ändå inte cykla där.
    Och naturligtvis var vägen klassad för tyngre trafik, det syns ju tydligt.
    Ska kolla bättre nästa gång innan jag börjar blanda mig i.

  3. Inga tunga fordon (över 3,5 ton) har dubbdäck, dock är det enligt norsk lag ett måste med däck om minst 3 mm samt att snökedjor skall finnas tillgängliga.

  4. Zapata: Idiotisk kommentar, klart som korvspad att vägräcket inte ska dimensioners för en långtradare. Skulle man bara förstärka räcket finns ändå risk att lastbilen helt enkelt tippar över räcket… För att undvika detta skulle räcket uppskattningsvis behöva vara åtminstone 1/3 av höjden av lastbilen.

  5. Otrevlig historia, vägräcket borde väl ändå hindra fordon att glida av vägen. Även tyngre fordon och vid en sådan plats.
    Var vägen verkligen klassad för tyngre trafik ?

Dina insikter och konstruktiva förslag: