Ferrarins frontgaller hittades vid barkskadat träd på kurvans insida. Så tvär sväng omöjlig i hög fart.

Foto taget vid min platsundersökning efter tredje dagens fynd på och vid trädet T. De röda repen markerar Ferarrins färdväg från vägbanan efter avåkningen till första trädkollisionen:
– till vänster enligt antaganden och ospecificerade bilder från datorsimuleringar i försäkringskonsultens rapport
– till höger enligt mina haveridynamiska rekonstruktioner med både datorsimuleringar och bilfysikaliska rimlighetskontroller.

Foto från min (Lennart Strandbergs) platsundersökning med röda rep markerande Ferarrins färdväg:
– till vänster enligt försäkringskonsultens antaganden och datorsimulering
– till höger enligt mina fynd och haveridynamiska valideringar (inklusive datorsimuleringar).

Här skulle DNA från trädet T kunna fria föraren från den extrema fortkörning han pådyvlades av en försäkringskonsult med ett datorprogram som fick bilen att sladda av vägen på insidan av högerkurvan bakom kameran. Programmet (PC-Crash) har en förarmodell som kan göra bilen instabil, men domstolen förstod inte detta när jag visade ett diagram med modellens styrvinkelförlopp. Tydliga tecken fanns på att bilen hade pyspunktering på det vänstra, kurvyttre, bakhjulet, men det förnekades av både försäkringsbolaget och domstolen. Min rapport finns på stop.se/utred/

Presentationsfiler (Powerpoint) och haverirapporten (PDF) kan laddas ned från www.stop.se/utred/.

Dina insikter och konstruktiva förslag: