Säkert och bekvämt 3s bakom? Lucka 3 i Hjulkalendern

Med Volvos Driver Support-paket kan bilen hålla en förarbestämd tidslucka till fordonet framför. Med fartväljarknapparna på ratten och den kamerabaserade fartgränsvisningen (80 på bilden) blir det fantastiskt skönt att  köra på sträckor med fartkameror och täta byten av fartgräns.

Kökörning i Volvo XC60 2015 med Driver Support
Kökörning med adaptiv farthållare och kamerabaserad fartgränsvisning

Går det långsammare än den fart du har ställt in är det bara att fälla ut vänster blinkers och byta fil för omkörning. Bilen ger då gas tills din valda fart har uppnåtts. Adaptiv farthållare kallas funktionen, Adaptive Cruise Control, ACC på engelska. För Volvos senare modellår har den också en så kallad köassistent (Queue Assist).

Tidsavståndet visas med ett tvärstreck per 0,5 sekunder i instrumentet på bilden. Om den övre ljusgråa bilen tänds, betyder det att radarn har upptäckt och låst på ett fordon framför.

Klicka här för att öppna alla luckor i 2014 års adventskalender på bildrullen.se.

Luckan kan minskas med rattknappen som har en kort pil. Vid lägre köhastigheter (exempelvis i bildens 40 på en torr 80-sträcka) upplever jag att 3 sekunder är alltför långt. I motorvägsfart, däremot, skulle jag ibland vilja ha ännu större lucka, speciellt om det är halt.

Men begränsningar i radarns räckvidd gör att tre sekunder är maximalt tidsavstånd för den adaptiva farthållaren. För Volvobilar med modellår före 2013 var maxavståndet kortare p.g.a. att sensortekniken då inte var lika utvecklad. Det upptäckte jag när jag provkörde en begagnad XC60 modellår 2011 med Driver Support. I manualerna på Volvos webbplats framgick att maxavståndet har ökats i steg från 2 sekunder 2009 till 3 sekunder nu för modellår 2014 och 2015.

Allt det här känns säkert … bekvämt alltså. Men är det säkert säkert också?
Det beror på:

Utan dubbdäck kan flera av de fina säkerhetssystemen, som finns i den nya Labb-Volvon, bli otillräckliga på den blanka is som ibland bildas så här års – speciellt i södra Sverige.
Så står det bakom den första luckan i årets Hjulkalender på bildrullen.se

Nu är ju den adaptiva farthållarens maximala tre sekunder hos Volvo 2014 betydligt mer än de spontana tidsluckor som många förare själva väljer i tät trafik. Inte ens med blixtsnabb reaktionstid räcker 3 sekunders avstånd, om man kör odubbat bakom en bil med bra dubbdäck, som tvärnitar från landsvägsfart på polerad isgata.
Då är tresekundersregeln bara önsketänkande.
Läs mer om det via länken tresekundersregeln!

_________
Klicka här
för att öppna alla luckor
i 2014 års adventskalender på bildrullen.se.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: