Lag på däcktrycksvarning med hjulsensorer?

En ny lag kräver däcktrycksvarning i bilar som tillverkas efter 1 november 2014. Det innebär att många behöver* skaffa en lufttryckssensor till varje extrafälg. För min Volvo med två vinterhjulsatser blev det åtta stycken. Inte gratis men livsviktigt.

Förarplats i Volvo XC60 BE Pro 2015 med Driver Support och däcktryckssensorer.
Volvo XC60 BE Pro 2015 med Driver Support och däcktryckssensorer, TPMS

* Lagkravet för EU ska i Sverige ha ett märkligt undantag via kontrollbesiktningen av begagnade bilar. Se min kommentar 141202 till FB-påminnelsen från Per-Olov Franssén.

Volvo har försett sina bilar av modellår 2015 med system för däcktrycksvarning, även om bilen tillverkades före 1 november 2014. Dit hör min Volvo XC60, som rullade ut från Gent-fabriken i augusti.

Klicka här för att öppna alla luckor i 2014 års adventskalender på bildrullen.se.

När Robert Andersson vid Rejmes levererade “Labb-Volvon” i september fanns sensorer i varje hjul. Robert visste det säkert och skulle nog ha berättat efter den första dagens timslånga genomgång av de vanligaste funktionerna. Men under kvällens nyfikna surfande bland bildskärmens menyer insåg jag på egen hand att bilen har Tyre Pressure Monitoring System, TPMS.

För mig var det en positiv överraskning, eftersom jag har sett vilket elände man kan råka ut för vid pyspunka. Flera sladdolyckor har felaktigt skyllts på förarens fortkörning, därför att ingen upptäckte att ett däck hade för lite luft. I efterhand har jag sett sådana slitagemärken på det kurvyttre bakhjulet hos flera bilvrak, bl.a. en Ferrari och en Porsche.

Säkerhetsproblemet har blivit större med lågprofildäckens märkliga popularitet. På dem syns det inte om luften har pyst ut. Se lucka 8 i förra årets Hjulkalender.

För att systemet ska fungera även vintertid blev det några tusenlappar extra för sensorer i de åtta vinterhjul som Labb-Volvon behöver till vinterprov och laborationer. Se förra luckan (1) i årets Hjulkalender.

Alla med en Volvo tillverkad från slutet av september har fått det enklare och mindre kostsamt. Då hade Volvo beslutat att installera ett system, som utvecklats av min förträfflige kollega vid Linköpings universitet, Fredrik Gustafsson, och som licensieras ut av Linköpingsföretaget NIRA Dynamics.

NIRA:s system utnyttjar ABS-sensorerna och känner av skillnaden i rotationshastighet som uppstår när något däck har mindre lufttryck än de övriga. Då behövs inga trycksensorer på fälgarna. Fiffigt när man har flera hjuluppsättningar.

_________
Klicka här
för att öppna alla luckor
i 2014 års adventskalender på bildrullen.se.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

En kommentar till “Lag på däcktrycksvarning med hjulsensorer?”

  1. På Facebook påminde VETA-vännen Peo om det svenska undantaget från EU-regeln. Det ger mig anledning att även här lägga in samma kommentar som på FB:

    Tack Peo, för kompletteringen som jag också avser lägga ut i en kommentar på bildrullen.se –
    När jag beställde fälgar till vinterhjulen hörde jag att nybilskravet gäller även i Sverige, men att man vid kontrollbesiktningen inte kommer att underkänna bilen t.ex. om hjulen skulle sakna sensorer. Jag var alltså inte tvingad att slanta av för sensorer till vinterhjulen. Men för mig var det självklart att systemet ska funka även vintertid.

    Transportstyrelsens motiv att skippa kontrollen vid den periodiska besiktningen ska vara att de flesta i Sverige byter hjul 2ggr om året och då kollar lufttrycket. Lite märkligt med tanke på att ett pyshål inom någon minut kan förvandla normal kurvtagning tilll bredsladd.
    Sådana premisser gällde för en dödsolycka som jag var inkopplad på i Norge för några år sedan. Bilen (en Citroen) hade kört över glaskross och sladdade av vägen på insidan av en kurva någon minut därefter. Föraren dömdes för fortkörning och ingen brydde sig om tecknen på pyspunka hos det kurvyttre bakdäcket.

Dina insikter och konstruktiva förslag: