Dyrast däck sämst?

Bilmodet ‘föreskriver’ nu hjul med breda lågprofildäck, som ser ut att vara lindade i ett tunt band utanför fälgen. Trots tveksam säkerhet och sämre komfort i normal vägtrafik, så ger många bilägare extra tusenlappar för hjul med minimal luftfjädring.

Screenshot from TV News video on potholes and low-profile tires.
Bild från videon längst ned om säkerhetsproblem med stora ‘modefälgar’ och lågprofildäck

Jämfört med mer ballongliknande standarddäck kan lågprofildäcken förbättra det maximala väggreppet för bromsning och sidomanövrer – på torr och jämn asfaltväg.
Men, det finns flera men:

  • Om föraren där svänger så tvärt att maximalt väggrepp utnyttjas, ökar lågprofildäcken risken för att bilen välter i stället för att sladda. Det gäller speciellt för bilar med hög tyngdpunkt.
  • På snömodd, i lösgrus och vattensamlingar bör man räkna med att lågprofildäcken ger sämre väggrepp. Där måste däcksegmentet hinna sjunka eller gräva sig ned till fastare underlag under den korta tid som det bär upp sin andel av bilens tyngd. Därför är tävlingsbilarnas däck på grusvägar och i vinterrallyn smalare än på asfaltbanor.
  • Med för litet lufttryck tappar alla däck mycket av sitt väggrepp. Men det syns inte på ett lågprofildäck. I bästa fall förstör du då bara det dyra däcket.

Först publicerad bakom lucka nr.8 i Hjulkalendern 2013

Sämre gick det för Tomas, som slitit ihop till en Ferrari för 850 tusen kronor, där luften någon vecka efter köpet hade pyst ur i vänster bakdäck. Bilen sladdade av vägen på en högerkurvas insida, hamnade på taket och började brinna. Tomas och hans passagerare klarade sig fysiskt oskadda, men försäkringsbolaget lyckades slingra sig ur helförsäkringen med hjälp av dubiös advokatyr. Läs mer om fallet här och på stop.se/utred/

Rester av Ferrari med pyst bakdäck
Rester av Ferrarin som hade sladdat av vägen på en högerkurvas insida. Det pysta vänstra bakdäcket står i förgrunden. På fälgen syns ett slipmärke av asfaltkanten, som bekräftar att lufttrycket i däcket var för lågt. Detaljbild och mer fakta här.
  • En mer uppenbar nackdel med stor fälgdiameter och åtföljande krav på lågprofildäck är sämre komfort och ökad risk för däckexplosion med sönderslagna fälgar vid ‘potthål’ och andra abrupta ojämnheter i vägbanan.

Vi har ju faktiskt luftfyllda däck för att däcksidan ska kunna bukta ut och svälja ojämnheterna innan de når bilen. Hur modenycken drabbat premiumbilägare i Oklahoma City beskrivs i följande nyhetsprogram från amerikansk TV.

Det blev nog lite negativt bakom den här kalenderluckan. Men om det kan förebygga modenycker med okloka val av större hjul (fälgdiametrar), så kanske du ursäktar?

Klicka här för redan öppnade luckor i årets adventskalender.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: