Min Labb-Volvo lär oss åka säkert

I september levereras den – en välutrustad Volvo XC60, där du kan få uppleva och förstå hur de senaste säkerhetssystemen fungerar. I broms- och svänglaborationer jämförs de åkandes sinnesintryck med G-krafterna från mätinstrument i bilen.

Det är ett par detaljer i planerna för “Labb-Volvon”, som jag beställde i juni till mitt företags kommande verksamhet. Några av säkerhetsfunktionerna har jag berättat om i tidigare inlägg, exempelvis med etiketten Driver Support.

Ordern står ännu i kö för att laborationsbilen ska börja tillverkas vid Volvos fabrik i Gent.
Så här ser specifikationen ut i översiktlig form:

Specifikation av Volvo XC60 D4 AWD Business Edition Pro modellår 2015. Levereras september 2014 till Lennart Strandberg (www.stop.se) för praktisk demonstration av modern säkerhetsutrustning med möjlighet för de åkande känna på G-krafter vid hård bromsning eller kurvkörning. Skärmdump från "Bygg din Volvo"
“Labb-Volvo” hos stop.se för att praktiskt förklara G-krafter och 2015 års säkerhetsutrustning i Volvos olika modeller. Laborationer och seminarier anpassas till uppdragsgivarens behov. Där kan också vetenskapligt baserade utvecklingsprojekt skisseras – för kontakt med lämplig högskola.

Efter en tids sakkunnigutredningar för rättsprocesser om trafikolyckor avser jag nu kombinera erfarenheterna därifrån med det senaste årets insikter från bilbranschen i min roll som enbilsköpare. Volvos kundservice i Göteborg och de auktoriserade Volvohandlarna har visat kunnande och professionellt bemötande, på en nivå som torde vara svår att uppnå för andra bilhandlare och märkesrepresentanter för utomsvenska fabrikat.

En särskild honnör vill jag ge till Rejmes organisation med platschefen i Askersund, Robert Olea, och säljarlagen vid Mjölby- och Linköpingsanläggningarna med Anders Franzon som ledare och chef. De har informerat mig om subtila men viktiga skillnader i säkerhetssystemen mellan olika modeller och tillverkningsdatum.

Exempelvis blev döda-vinkelvarnaren (BLIS) radarbaserad med Cross Traffic Alert från och med modellår 2014 i 60-serien. Men BLIS i 70-serien behöll då den mer väderkänsliga kameratekniken, som inte har funktionen Cross Traffic Alert. Det fick jag veta av Rejmes’ marknadschef, Pär Stjärnberg, vid en nyhetspresentation i Linköping.

Pär förklarade att kameravårtorna under backspegeln på en XC70 i bilhallen hade ersatts av radarantenner innanför bakflyglarna på en V60 bredvid, som också var utrustad med BLIS. Att båda hade BLIS såg jag på instrumentpanelen och på plattan i grillen som skyddar radarantennen för den adaptiva farthållaren – den funktionen ingår i Driver Support-paketet, där BLIS följer med på köpet. Se fotona på en XC70 från presentationen.

Efter flera nästan-köp av (för mig överutrustade) demobilar från tidigare modellår blev det till slut en detaljspecificerad ny bil med absolut senaste prestanda och funktioner som passar min tilltänkta verksamhet. Modellår 2015 innebar sådana förbättringar att jag accepterade leveranstiden på 10-12 veckor.

Nu har halva tiden gått och jag ser fram emot att komma igång med hjälp av min säljare i Linköping, Robert Andersson, som guidat mig under specifikationen. Roberts och andra leveransansvarigas insatser lär behövas, även om jag laddat ned manualerna från Volvo-webben. De innehåller förstås inte alla detaljer (t.ex. om internetkoppling och Volvo On Call), trots att de sammanlagt upptar över 600 sidor.
Ladda ned instruktionsböckerna här (länken funkar inte längre i januari 2015)

Som grund för utbildningsplanerna med Labb-Volvon ligger min professionella verksamhet med körexperiment och undervisning om bilsäkerhet – både teoretiskt och praktiskt.

Hur Labb-Volvon ska användas? Det kanske du har förslag till eller specifika frågor om. Skriv gärna i kommentarfältet nedan – när du nu har orkat läsa ända hit.
Du kan också kontakta mig per telefon eller personligt mejl via Bildrullens kontaktsida

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

2 reaktioner till “Min Labb-Volvo lär oss åka säkert”

Dina insikter och konstruktiva förslag: