Olycksorsaker alltid flera – Elfönsterhissar en?

Tillståndet är nu kritiskt för kvinnan som blev kvar i sin bil när den vattenfylldes. Det rapporterar media och låter oss ana ännu ett kusligt exempel på att olyckor har flera orsaker.

Stormen (1) medförde bland mycket annat att vägar översvämmades (2) i Göteborg.

Kanske bidrog stormkaosets otydliga avstängning (3) till att:

Kvinna körde ner i översvämmad viadukt
(GP 01:18 & 00:49, DN, SvD 10dec)

Hade hennes bil enbart elektriska fönsterhissar (4)?

I så fall borde förarutbildningen (5) ha klargjort att fönstren måste öppnas direkt (5a) innan elsystemet vattendränks.
Det krävs nämligen övermänskliga krafter för att öppna en bildörr, så länge som vattennivån är högre utanför än innanför.

Om man inte snabbt hinner ta sig ut genom sidofönstret, måste man vänta tills kupén är vattenfylld (5b), så att nivån är lika hög på båda sidor om dörren. Då är det möjligt att öppna den.

Förståelsen och beteendet måste vara väl inlärt med påminnelser i kampanjer (6) för att en drunknande ska komma på att försöka igen, trots tidigare misslyckanden när vattnet strömmade in i kupén från olika håll.

Mediarapporteringen klargör inte om alla de här orsakerna fanns med i bilden för den bilist, som nu råkade illa ut:

Kritiskt för kvinnan – hittades först vid bärgningen
(GP, DN, SVT 12dec)

… men det hade kanske räckt att åtgärda en av dem för att förhindra de svåra personskadorna.

Nödhammare (tillägg 2013-01-10)

Nödhammare med bälteskniv
Nödhammare + bälteskniv. Länk 130110 till Biltema i kommentar nr.1 Tack Bo 🙂

En sjunde möjlighet att minska risken för personskador påpekades i en kommentar av Bo, som också länkar till Biltemas katalogsida med bilden ovan av en nödhammare.

Se också inläggen från (min FB-vän och styrelsekollega i VETA) Johan Granlund – på Facebook och på Hakkapedia.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

3 reaktioner till “Olycksorsaker alltid flera – Elfönsterhissar en?”

  1. Tack, Bo, för Biltema-länk och konstruktiva tankar!

    Kontakta gärna Johan Granlund om funktionstester. Se länk till Hakkapedia i tillägget ovan, som du stimulerade mig att lägga ut 🙂

    Facebook-vänskap med dig kan nog bli accepterat av Johan, liksom av mig. Om du vill, så skicka förfrågningar till oss. Johan kanske behöver referens till nödhammare för att minnas och koppla dig hit. Utan den kan även jag bli fundersam. Jag känner ju flera Bo och din mailadress i CMS-backend förefaller inte vara personlig.

    Förutom VETA-gemenskapen, så har vi också en grupp i Facebook med anknytning till GPS-appen Waze:
    https://www.facebook.com/?ref=profile&id=100000915148517#!/groups/304942139607313/

  2. Tog körkört 2006, och har inget minne av speciella instruktioner för hur fönster med elhissar skall användas vid ev. nerkörning i vatten.

    Jag har investerat 60kr i en nödhammare som jag har i dörrfacket. Kan tänkas vara användbart vid olyckor eller då man finner barn/hund övergivna i varma bilar.

    Vore intressant att se hur en så billig nödhammare fungerar i ett realistiskt test med vatten på ena/båda sidor rutan.

    http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Sakerhetsdetaljer/Nodhammare-39555/

Dina insikter och konstruktiva förslag: