Här är lövblås och ogräsbrännare bäst

Krattan påstås vara överlägsen lövblåsen i den senaste konsumenttesten. Det är nog rätt på gräsmattan, men inte i springor och trånga utrymmen, där skräpet lägger sig till ro. Stora stenlagda ytor är ett annat exempel, där även ogräsbrännaren sparar rygg och tid. Vanlig kratta bättre än lövblås är rubriken i dagens DN till rapporten från … Läs mer

De dog i bil med nya framdäck – bakhjulen vattenplanade

Veckan innan hade hennes framhjulsdrivna bil fått två nya däck, de sista som fanns i lager. I väntan på att de resterande två däcken skulle levereras, monterade däckverkstaden olyckligtvis de nya på framhjulen. 

På hemväg från en tvådagarsutflykt med sin fästman och två andra vänner som passagerare körde hon i en svag vänsterkurva på den breda fina riksvägen. Ösregnet hade nästan upphört, men mycket vatten rann nedåt på vägbanan i uppförsbacken, som Citroen-bilen just då hade kommit fram till.

Framhjulsdriven bil som förlorat väggreppet på bakhjulen. Visar hur vattenkaskaden från en bredsladd gör det svårt att se vart bilen är på väg. Ur  video från ETCC-tävling i Anderstorp, men gäller förstås även i allmän trafik.

Plötsligt girade bilen av sig själv inåt i kurvan och krockade med högersidan mot en mötande Volvo. Föraren överlevde men hennes tre passagerare dog, när Citroen-karossen klövs i två delar.
I den mötande Volvon fick flera av de åkande svåra och kvarstående skador.

Drygt ett år efteråt åtalades Citroen-föraren för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada.

Läs mer

Därför skadas man värst vid frontkrock mot tyngre fordon

I stadstrafikens 50 kilometer i timmen sitter man väl säkert i en bränslesnål liten bil? Speciellt om den har fått fem stjärnor i krockproven hos Euro-NCAP. Svar Nej! Om man frontalkrockar mot en ordinär stadsbuss som också kör i 50 blir fartändringen i bilkupén nästan 100 km/h. Det beror på viktsförhållandet och förklaras med fysikens … Läs mer

Svårt styra och bromsa efter motorstopp

När motorn stannar under körning i en modern bil, bortfaller servohjälpen till både ratt och bromspedal. Föraren måste plötsligt använda mycket större muskelkraft för att manövrera bilen. DN rapporterar om en bilförare som körde ned i en oväntat djup vattensamling i går. Förutom att bilen fick motorstopp i vattnet tillkom stressen att behöva få stopp … Läs mer