De dog i bil med nya framdäck – bakhjulen vattenplanade

Veckan innan hade hennes framhjulsdrivna bil fått två nya däck, de sista som fanns i lager. I väntan på att de resterande två däcken skulle levereras, monterade däckverkstaden olyckligtvis de nya på framhjulen. 

På hemväg från en tvådagarsutflykt med sin fästman och två andra vänner som passagerare körde hon i en svag vänsterkurva på den breda fina riksvägen. Ösregnet hade nästan upphört, men mycket vatten rann nedåt på vägbanan i uppförsbacken, som Citroen-bilen just då hade kommit fram till.

Framhjulsdriven bil som förlorat väggreppet på bakhjulen. Visar hur vattenkaskaden från en bredsladd gör det svårt att se vart bilen är på väg. Ur  video från ETCC-tävling i Anderstorp, men gäller förstås även i allmän trafik.

Plötsligt girade bilen av sig själv inåt i kurvan och krockade med högersidan mot en mötande Volvo. Föraren överlevde men hennes tre passagerare dog, när Citroen-karossen klövs i två delar.
I den mötande Volvon fick flera av de åkande svåra och kvarstående skador.

Drygt ett år efteråt åtalades Citroen-föraren för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada.

Av hänsyn till de drabbade utelämnar jag tidpunkt och plats, samtidigt som persondata och bilmärken är fiktiva och valda för att konkretisera beskrivningen med fordonsteknisk realism. Exempelvis förekommer Citroen enbart med framhjulsdrift.

Inför huvudförhandlingen ombads jag av tingsrätten att skriftligen redogöra för om mönsterdjupet på bakhjulen “överhuvudtaget har någon betydelse i ett fall som det förevarande (framhjulsdriven bil och slitna däck bak)”.
De tre följande styckena är hämtade från mitt yttrande:

Det inträffade pekar på ett allvarligt förbiseende i trafiksäkerhetsinformationen. Från flera liknade dödsolyckor under sensommaren har vi fått kännedom om att den sladdande bilens däckmönster var flera gånger djupare fram än bak.

Detta varnar man för både i däckbranschens (STRO) handbok och i Trafiksäkerhetsverkets (TSV) tidigare bestämmelser om fordon. Men TSV tog senare bort denna passus, och ledande branschföreträdare menar att många däckverkstäder rutinmässigt monterar de bästa däcken på framhjulen.

Den enskilde bilföraren torde därför ha små möjligheter att bli medveten om riskerna med nya framdäck. I en framhjulsdriven bil minskar då dessutom tendensen till framhjulsspinn, som en van förare kan utnyttja som förvarning till att sänka farten.

*) Nu vet däckproffsen bättre. Det har jag fått bekräftat hos en Däckia servicepartner, som under många år försett mina fordon med  både fälgar och däck. Vilka sommardäck det skulle bli då var oklart i skrivande stund.

Beaktar antikrocksystemen att däckens skick varierar?

Sedan dess har insikterna ökat om bakhjulens betydelse för stabiliteten. Å andra sidan har kanske stabilitetsproblemet fått en mer undanskymd plats genom att de flesta nya bilar nu har antisladdsystem. Den trygghetskänslan kan dock vara falsk:
Vid vattenplaning enbart på bakhjulen blir nämligen sladdningsförloppet mycket snabbare än på snö och is. Girmomentet med våtgrepp fram och full vattenplaning bak kan bli tiotals gånger större än vid bakvagnssladd på vinterväglag. Se videoklippen i min YouTube-kanal.

Frågan är också om man vid utvecklingen av nya science fictionliknande antikollisionssystem tar hänsyn till att bilarnas däckutrustning så småningom kan avvika kraftigt från nybilsspecifikationen. Ett exempel är de adaptiva farthållarna som redan finns på marknaden. De håller också ett kalkylerat avstånd till fordonen framför. Men de har (ännu) ingen möjlighet att känna av bromsprestanda för framförvarande fordon och justera farten därefter. Det är helt avgörande på vinterväglag, där tresekundersregeln och liknande schabloner inte fungerar ens i teorin.

Myndighetsstöd, teori och praktik

Varken Polisens trafikkontroller och flygande besiktningar eller den periodiska kontrollbesiktningen (enligt statliga Bilprovningens tidigare monopol) har rutiner som hjälper bilisten med varningar om instabilitetsrisker – så länge som inget däck (fram eller bak) har för litet mönsterdjup enligt bestämmelserna. Det kan t.o.m. vara så att en stabil bil godkänns först efter byte till nya framdäck, som gör den instabil.

Jag vill inte här tynga texten mer med utdrag från mina redogörelser i forskningsrapporter, Nationalencyklopedin (kursstabilitet), universitetskurser eller TV-program. Men kanske kan måndagens blogginlägg (“Vattenplaning bak + grepp fram får bilar sladda – video“) fungera som utgångspunkt för läsare som vill ha mer utförliga förklaringar till den bakomliggande haveridynamiken.

Varningen förefaller ändå befogad, både med tanke på kommande höstregn och enligt en fortfarande aktuell gammal Vägverkspåminnelse om eftersatt vägunderhåll. Det gäller speciellt för bakhjulsdrivna bilar där däckslitaget är störst på bakhjulen, till exempel BMW, Porsche och de flesta modellerna hos Mercedes.
I det korta perspektivet hamnar problemet i fokus genom väderrapporterna i veckans  nyhetsmedia:

GP 18:e och 19:e augusti:
SMHI varnar för nytt regnkaos
Mycket regn i Mellansverige
Singelolycka vid köpcentrum
Notis om en person till sjukhus, okänt om skador. I rondell – kan ha varit framhjulsplaning.

SvD 19/8:
Urbanisering bakom översvämningar
Lågtryck från Europa drar in över Sverige – Man får räkna med översvämningar
Mycket regn i södra Sverige

DN 19/8:
Risk för översvämningar i söder – Översvämningarna uteblev

Fredagens sista länk får bli en lite udda notis från HD:
Tjuv stal alla däcken från hästsläp

_____________________

GP 15/8:
Regnkaos i Västsverige
Så slog regnet till i Göteborg
Radio Göteborg slogs ut
SMHI varnade aldrig
GP:s reporter fast i trafikkaoset
Kraftiga förseningar på bussarna
Lugnare läge i Kungsbacka
Lugnt i Göteborgsområdet nu  (12:50)
Ser ut att klarna upp (13:10)
Räddningstjänsten: ”Vi kunde inte åka på allt”  (15:03)

SvD 15/8:
SMHI utfärdar klass ett-varning för Västsverige
Ostkusten drabbas av lokala regnskurar

DN 15 och 16 augusti:
Källare och vägar dränktes i vatten
Mer regn över västra Sverige
Reportage om motorstopp i vattensamling
… kommenterat i inlägg om utebliven servoverkan i broms- och styrsystem

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.