Varför förvirrar Folksam om fordons farlighet?

I dag rankas bilars säkerhet i massmedia med försäkringsbolaget Folksams glasögon. Men vi får inte veta vilka kommersiella och politiska hänsyn som ligger bakom. Biomekaniska naturlagar om människokroppen förtigs ännu en gång – till nackdel för alla som förleds att välja en liten bil eller avstå från SUV-bil oavsett konstruktion. 

Små bilar kan göras hårda, men inte skydda människokroppen mot inre skador. För det krävs långa deformationszoner. Blir du dessutom påkörd av – eller krockar med – en tyngre bil, hjälper det inte att du sitter i en småbil av nyaste årsmodell. Men det intrycket förmedlas återigen av artiklarna om Folksams senaste rankning i DN, GP, HD och SvD.

Läs mer

Orkanen Irene i USA. 10 döda. Söndag kl.15: nedgraderas?

Tillägg söndag e.m. om orkanen Irene på USA:s östkust: Tio döda i orkanen Irene (DN söndag morgon) Orkanen kan nedgraderas till tropisk storm (AFP via SvD söndag kl.14:28) DN meddelar att New York är folktom som en spökstad. SvD har nio foton från orkanen i en artikel om dödsoffer, massevakuering och totalt flygstopp i New … Läs mer

Gående varnas för kort gultid hos trafiksignalerna

Många kör mot rött vid övergångsställen. Men i vissa situationer är den gula signalens varaktighet alltför kort för att få stopp på fordonet innan signalen visar rött. Det gäller många normalutrustade fordon i halt väglag, men också så här års för ekipage med nedsatt bromsförmåga. Undersökningen som tidningen Motor beskriver refereras i dag av GP. … Läs mer

Haverideckare tipsar polis och bilister om seriekrockar

Polisen ska utreda morgonens seriekrock på E6 vid Kungälv. Man misstänker fortkörning enligt GP. Men polisen behöver bättre insikter i haveridynamikens komplexitet för att undvika rättsövergrepp – eller dess motsats. Mina erfarenheter från 40 års haveriutredningar tyder på att polisen behöver vetenskapligt och pedagogiskt stöd för att inse komplexiteten bakom trafikskadors dynamik. Värst för alla … Läs mer