Bussen som den 28 maj skenade in på ett torg i Stockholm hade kunnat stoppas automatiskt på hållplatsen med fjäderbromsarna. Brottsmisstankarna mot föraren missar det nu närmast självklara målet – att i alla bussar kräva såna elementära säkerhetsfunktioner. Teknik finns ju för personbilar och den betalar många för ur sin privata plånbok.
Vattenplaning bak + grepp fram får bilar sladda – video
Vattenplaning enbart på framhjulen får bilen att stabilt gå rakt fram. Inte så bra om man vill svänga, förstås. Men planar enbart bakhjulen blir det värre. Då girar bilen av sig själv. Det här kan bli kuslig verklighet med nya däck fram och gamla bak. Om bilen är fram- eller bakhjulsdriven spelar ingen roll.
Problemet är nog större vid vanligt regnväder än när de flesta kör extremt sakta – som nu på vissa platser efter SMHI:s vädervarning och kaoset i Västsverige.
Jag passar ändå på att flagga för riskerna genom blogglänkningen i de artiklar, som redaktionerna kanske har vänligheten att behålla. Se rubrikerna längst ned.
Volvon på videon sladdar utan att föraren rör bromsen. Bakhjulen är upplyfta av Skidcar-ramen under bilen. Därför är den instabil.
Men jämfört med vid vattenplaning har föraren lite mer tid på sig att dämpa pendlandet och häva sladden, eftersom bakhjulen ändå har ett visst grepp. Det hörs på skriket från gummit. Vid vattenplaning saknas både väggrepp och ljud från kontaktytan.
Videon är från demonstrationskörningar för TV4-programmet “I polisens kamera”.
Tre tips mot farligt fusk
Fusket på högskolan växer och måste stoppas enligt DN i dag. Men är allt fusk lika klandervärt? Är studenternas fusk allvarligare än myndigheters fusk med fakta som media sprider – med allmänt utbredda missförstånd som följd? Ska sanktioner mot fusk vara tuffare för studenter än för anställda i den offentliga sektorn? De frågorna väntar på … Läs mer
Tankefel om fartkameror går igen – avvikelser missförstås
I veckan framfördes ett märkligt motiv för miljardrullningen på fartkameror. Tankefelen har varierat under decennierna. En del är svåra att genomskåda. Men det senaste går emot både rättvisa och säkerhetstänkande. Den som nu är ansvarig för fartkamerasystemet (Automatisk Trafik Kontroll, ATK) vid Rikspolisstyrelsen tycks inte ha några betänkligheter mot att straffa enskilda personer för att … Läs mer