Lömska däckregler ger halkkaos

Lagen om vinterdäck på drivhjulen skulle hjälpa mot slirande och sladdande tunga fordon. Men på ishalka finns inga däck som ger tillräckligt väggrepp för drivande eller styrande hjul, när de belastas med bara några procent av hela ekipagets tyngd.

Återblick från Bildrullen 16 februari, 2012. Vet vi mer nu?
Då ställdes stora förväntningar på ett lagförslag om vinterdäck på alla lastbilar:
Krav på lag om vinterdäck på tunga fordon (SR 16feb)
Vinterdäck på alla lastbilar möjligt nästa vinter (DN 16feb)

Problemet med slirande långtradare i uppförsbackar blir kanske något mindre med en sådan lag. Men ett enkelt räkneexempel visar att krav på lastfördelningen är viktigare.

Scania dragbil med semitrailer vid utställning på Linköpings universitet
Fotot var vinjett till några beräkningsuppgifter för min tentamen i Farkostteknik vid Linköpings universitets civilingenjörsprogram. Utifrån olika lastfördelningar skulle studenterna beräkna den största möjliga vinkeln för ett motlut, som drivhjulen klarade utan att slira – med en ‘friktionskoefficient’ motsvarande strävt vinterväglag och bra vinterdäck. Många studenter trodde de hade räknat fel, eftersom vinklarna blev så små – speciellt när bilen var olastad. Men när enbart en axel av sex ska driva fordonet blir det tidigt problem, även om alla axlar är maximalt belastade. Beräkningsuppgiften avsåg en annan typ av fordonskombination än den på bilden.

På en olastad lastbil med fullastat släp måste drivhjulen ha bättre grepp än vad en personbil behöver för att bogsera flera  likadana bilar uppför en hal backe. Även med snökedjor, antispinn och en skicklig förare kan ekipaget då bli stående redan i måttliga motlut.

Vägar med motlut över ett viss procenttal är helt enkelt inte framkomliga vid vinterväglag, om drivaxeln belastas av en alltför liten del av ekipagets totala tyngd. Den naturlagen kan inga vinterdäck ändra på.

Värre blir det när andelen med dubbdäck nu minskar bland personbilarna. Bakom detta ligger en bedräglig övertro på odubbade eller dubbfria så påkallade friktionsdäck för personbilar. När dubbdäckens isrivning minskar, försämras väggreppet för alla fordon:
[TV-demo 1] [TV-demo 2] [TV-demo 3] [Artiklar med etikett Halka]

Isen behöver faktiskt ruggas även för gående: Hon testar skor på halkbana [VIDEO]

Särskilt farligt kan det bli om bussar och lastbilar har vinterdäck enbart på drivhjulen. Det varnade jag för i mitt remissvar 2008 [PDF] till Vägverket om lagförslaget.

Varken Transportstyrelsen eller Vägverket, nu Trafikverket, har kontaktat mig om varningarna. Uttalandena därifrån tyder på att de ansvariga är fortsatt omedvetna om farorna. Därför har jag utvecklat resonemanget i enklare form på internet:

Inte förarfel när tunga fordon slirar (Newsmill 2009)
Glömd naturlag bakom bussolyckan i Spånga
(Newsmill 2010)
Ökar vinterdäck halkrisken? Teori och praktik
(Bildrullen 2011)

Se också mina övriga artiklar på Newsmill och här med halka som sökord eller etikett.

Olyckor på vinterväglag med tunga fordon kan ha många bidragande faktorer. Men om inte ens säkerhetsansvariga myndigheter förstår grundläggande fordonsdynamik, kan problemen fortsätta att skada och döda människor utan att faromönstret upptäcks.

Därför listar jag nedan halkvarningar och artiklar om olyckor med tunga fordon, utan att veta mer om omständigheterna än att otillräckligt väggrepp kan vara relevant.

Väderkartor hos Sveriges Television

Tisdag 28 februari
Många olyckor i halkan (DN, GP, HD, SvD, SVT)

Onsdag 22 februari
E20 blockerad efter blixthalka (DN, GP, SR, SvD, SVT)
Halkkaos i Stockholmstrakten (DN)

Måndag 20 februari
Förrädiskt på vägarna med växelvädret (SvD)
LÖGN: 20-tal lastbilar blockerar E6 (DN, HD, SvD)

Söndag 19 februari
Polisen och SMHI varnar för ishala vägar (GP)
Långa köer drabbar fjälltrafiken (DN, GP, SvD)
Hala småvägar i Stockholm (SvD)

Lördag 18 februari
Många avåkningar i blixthalka – SMHI varnar
(Olika TT-urval av DN, GP, SvD, SVT)

Fredag 17 februari
Nytt snöoväder i helgen (DN, GP 14:56, GP 15:00)
Helgens oväder följer sportlovsfirare (SVT)

Torsdag 16 februari
En person omkom i lastbilskrock (DN, SVT)
Varning för halka på vägarna (GP)
Kvinna svårt skadad i trafikolycka (DN)
Svåra trafikolyckor i Dalarna och Norrbotten (SVT)

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

6 reaktioner till “Lömska däckregler ger halkkaos”

  1. Det är obegripligt att tunga fordon (ofta med ännu tyngre släp) får köra omkring med vinterdäck bara på drivhjulen. Det är väl någon sorts europisering jämförbar med mellaneuropeers krav på snökedjor.
    Absoluta majoriteten av lastbilar är dessutom enbart bakhjulsdrivna och det är ju ingen fördel att bara kunna bromsa med bakhjulen.
    Men vinterdäck på drivhjulen ger kanske någon procent bättre trafiksäkerhet och Trafikverket räknar ju alltid på procenten ;-).
    Som jämförelse, i Sverige krävs vinterdäck även på obromsad släpvagn som man drar efter volvon. Har volvon dessutom dubbade däck så måste även släpkärran ha dubbdäck. Vad är tankegången bakom det, förutom att dubbdäck är bättre på is än friktionsdäck?

  2. Problemet är också att släpens däck har för dåligt väggrepp och att släpen börjar sladda när lastbilen som är försedd med vinterdäck på drivhjulen får bromsa hårt.

    Naturligtvis bör det vara krav på vinterdäck på samtliga hjul på samtliga släp.

  3. En honnör till Förstikön för den kärnfulla påminnelsen om bromsning!

    Till försvar för lagförslaget skulle man visserligen kunna säga att även bromsförmågan förbättras något i teknisk mening, om man byter från sommar- till vinterdäck enbart på drivhjulen. Åtminstone om de är tungt belastade.
    Det har signaturen pissenisse rätt i.

    Men – liksom med fyrhjulsdrift i personbilar – är det naturligt att föraren omedvetet uppfattar den förbättrade drivförmågan som om väggreppet förbättrats på alla hjul. Missuppfattningen blir uppenbar först om och när nödbromsning krävs.

    Här tycks resonemanget från myndigheterna ensidigt fokusera på framkomlighet. Sådan fragmentisering skapar skygglappar mot den helhetssyn på systemsäkerhet, som är fundamental för praktisk olycksprevention.

    Visserligen tog jag upp försämringen av styrbarhet och stabilitet – såväl i mitt remissvar till Vägverket som i offentlig debatt på Newsmill om glömd naturlag bakom bussolycka.

    Men jag ska villigt erkänna att bromsnings- och retardationsprestanda för systemet fordon+förare har fått alltför liten uppmärksamhet även i mina inlägg om förslaget till vinterdäckskrav enbart på drivhjulen.

    Tack till både Förstikön och pissenisse för er sakliga och vänliga samtalston 🙂

  4. @Antalet dragfordon som blir omkörda av sina egna släp kommer att öka kraftigt. Men visst, det är säkert ett steg i rätt riktning. Själv skulle jag föredra att dessa ekipage kan bromsas jämt och kontrollerat utan ökad risk för fällknivssladdar.

  5. Jo men hur kan det bli sämre om man får lite bättre grepp på vissa axlar? Totalgreppet kan ju inte bli sämre. Däremot håller pissenisse med om att det borde vara vinterhjul på ALLA axlar, men det är ju åtminstone ett steg i rätt riktning.

  6. Jag får kalla kårar längs ryggraden när våra myndigheter talar om vinterhjul bara på drivande axlar. Behöver inte tunga fordon bromsa? Tydligen inte. Gör om, gör rätt!

Dina insikter och konstruktiva förslag: