TV: Hon testar skor på halkbana

Halka och falla är kanske kul att se andra göra. Men för att förebygga olyckor och skador krävs praktisk beredskap med stöd av fysik och biomekanik.

På 1980-talet bedrev vi i Sverige sådan forskning och utveckling. Flera av våra biomekaniska och friktionsfysikaliska upptäckter tycks stå sig internationellt även efter millennieskiftet – att döma av konferensinbjudningar och citeringar i vetenskapliga artiklar.
(Friktionsfysik kallas ibland för tribologi – från grekiskans tribo, som betyder gnida, nöta, slita).

En video från vårt gånglaboratorium ligger i spellistan Biomechanics på YouTube och är från mitt forskarlags experiment, där vi testade halkmotståndet hos olika typer av skosulor.
Fler videon och mer info via fotnoten här.

Då, på 1980-talet, använde vi super8-filmkameror för färgupptagningar. Även om upplösningen är dålig, visar videon hur stora skillnaderna kan vara mellan olika sko- och sultyper:

  • Mellan 20 och 30 sekunder in på videon ser vi en man som småspringer på plåtgolvet – det är täckt med glycerin.
  • Mellan 40 sekunder och  1 minut går en kvinna på samma underlag, men med en annan typ av skosula.

På knaggligt is- och snöunderlag tillkommer problemet med lokala lutningar, som kan ha triggat den här mc-vurpan.

Halkproblemet för gående aktualiseras återigen av ett rättsfall:
Halkande kvinna får skadestånd (HD, DN, GP, SvD, SVT)
Billigt för villaägare skippa skottning (HD)

Halkfysik för gående innehåller fenomen från Newtons mekanik, som är lika komplexa som för fordonstrafiken. Ändå tycks säkerhetsproblemen för gående komma i skymundan när kyla, halka eller snökanoner följs av olika slags trafikkaos. Rubrikerna och publiceringstidpunkten säger en del om prioriteringen i nyhetsflödet:

Fredag 3 februari
Nya snökanoner drar in över ostkusten (SVT 09:00)
Melodifestivalen drabbas av tågkaoset (DN 11:27)
Melodifestivalen drabbas av tågstrul: Flinck utan smink?
(GP 12:07)
Resenär: Går inte att åka tåg längre (DN 11:53)
Fridolin upprörd över tågkaoset (DN 12:12)
Minst sju år till normal nivå (DN 12:20)
Olycksvåg söder om Stockholm (DN 13:50)
Det har varit totalkaos (GP 14:16)
Trafikkaos söder om Stockholm (SVT 15:32)
Varannan avgång försenad på södra stambanan (SVT 15:42)
Tågstopp från Stockholm (SVT 15:43)
Stora förseningar i tågtrafiken (SvD 16:06)

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

En kommentar till “TV: Hon testar skor på halkbana”

Dina insikter och konstruktiva förslag: