Så slipper myndigheter eget säkerhetsansvar

Transportstyrelsen kräver att läkare anmäler sina patienter för medicinska avvikelser från körkortskraven. Den enskilde trafikanten pekas ut – utan vetenskapligt underlag för sambandet med olycksrisker.

Annat var det i höstas när den tyska satelliten ROSAT störtade. Då kom säkerhetsansvariga myndigheter och organisationer lätt undan i massmedia,  trots att faran var uppenbar och katastrofen nära för människor i Kina.

Detsamma tycks gälla alla tekniska system med komplex dynamik som styrs av en människa. Även om säkerhetsansvaret ligger hos myndigheter, organisationer och företag läggs ofta skulden på en enskild person – föraren – när en olycka har inträffat i väg-, sjö-, eller luftfart.

De tankegångarna utvecklas här via etiketterna Etik och moral, Kompetensförsörjning, Myndighetsmiss, Orsaksbegreppet, Syndabockar.

Bilder, beräkningar och artiklar finns på och via bildrullen.se för två av höstens satellitkrascher: UARS och ROSAT. Rörelsen för ROSAT beskrivs på den inbäddade videon nedan.

Massmedia hjälper oss inse att det finns svårbestämda livsfaror ovanför våra huvuden. Men trots att de hotar alla trafikanter och är minst lika komplexa, handlar det offentliga samtalet sällan om farliga utbildningsluckor och omänsklig teknik i andra farkoster, bussar, bilar och vägtrafiksystem:

Tysk satellit endast minuter från krasch i Peking (DN 31/1)
Inte ovanligt att satelliter störtar bland människor (DN 31/1)
Europeiskt projekt ska skydda oss från rymdstenar (DN 20/1)
Rysk Marsfarkost störtade i havet (DN 15/1)

Snökanoner riktade mot ostkusten (SVT 2/2)
Rekordkyla och och ny snökanon i morgon (SvD 2/2)
Klass 2-varning från SMHI (DN 2/2)
Fler bussar borde stå vid busväder (DN 2/2)
Svår halka slog till i norr och sydost (DN 2/2)

Släpades med buss utan dörrautomatik (GP 31/1)
Släpades med buss – blev utskälld (DN, SVT 31/1)

Hatet mot kaptenen döljer systemfel till sjöss
(Newsmill 20/1)
Rättsövergrepp mörkas av Trafikverket
(Newsmill 9/1 2012)
Myndighetsmissar bakom flera bussolyckor
(Newsmill 1/6 2011)
Tågkraschen ett statligt fordonsfiasko
(Newsmill 5/1 2011)
Arlandaflygets avåkning lär oss undvika halkolyckor på väg
(Newsmill 27/1 2010)
Myndigheter blundar för bil- och bussolyckors komplexitet
(Newsmill 28/12 2009)
Inte förarfel när tunga fordon slirar
(Newsmill 18/12 2009)
Dubbdäcksförbud lömskt mot fotgängare
(Newsmill 21/10 2009)

De skärpta kraven från 1 februari på att läkare ska anmäla sina patienter för schablonmässiga avvikelser från körkortskraven befäster intrycket:

Fler kan mista körkort (DN 7feb)
Skärpt körkortskrav oroar diabetiker (DN 7feb)

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.