17 tips om halkkörning och vinterdäck

På blankis förändras bilens köregenskaper dramatiskt. Stora skillnader mellan olika fordon omöjliggör normal trafik.

Såväl seriekrockar som mötes- och singelolyckor blir då en naturlig följd av den drastiska förändringen från förhållandena på barmark.

När isbark har bildats på vägbanan behövs mer än en halv minut för att nödstoppa bilen från 70 kilometer i timmen – om den inte har bra dubbdäck. På barmark kan det räcka med ett par sekunder.

Det är bara ett exempel på resultat från mitt forskarlags experiment, där sportlovsturister fick nödbromsa på dubbfri is med bromsarnas ABS-funktion in- och urkopplad.

Att bilarna hade (M+S-märkta) så kallade friktionsdäck för vinterväglag hjälpte inte på den testbana, som var polerad av odubbade (‘dubbfria’) däck.

Bilen på videon nedan bromsas maximalt från 60 kilometer i timmen.

Is- och däckfysiken är densamma nu som då. Om isen är blank och saknar rå textur, så kan ingen rörelseenergi tas upp av gummits hysteres i de så kallade friktionsdäcken.

Är det tillräckligt halt hjälper varken fyrhjulsdrift eller dubbfria vinterdäck.
Sök här på halka eller kolla videoklippen i min spellista Slippery – Halka.

Artiklar i massmedia varje år visar på ett stort intresse för den komplexa fysik och teknik, som blir relevant när väggreppet minskar med 90-95 procent jämfört med på torr asfalt.
Listan nedan utökas successivt – senast överst

Blixthalka på E6:an (GP kl.11:36 söndag 11 dec)

SMHI: “Osynlig” blixthalka hotar under dagen (Expressen 5dec)
Många olyckor i blixthalkan (GP 5dec)
Typiskt väder för blixthalka (GP 5dec)
Buss och bilar i krock (GP 5dec)
Buss i halkolycka i Skåne (DN, GP, HD, SvD, SVT 5dec)
Svår halka i söder (SVT)
Risk för halka och snöblandat regn (HD 5dec)

Nu kommer kylan till Sverige (SvD 1dec)

Hög tid att växla till vinterdäck (DN 29nov)

Nu har svarthalkan slagit till med kraft (Expressen 18nov)
Bussbolag i Dalarna hjälplöst i halkan (DN 18nov)
Svår ishalka i regnet (GP, SvD 18nov)
Planera för det värsta (Robert Collin i AB 18nov)

Halkvarning i stora delar av landet (DN 18nov)
Svår halka väntas i helgen (SvD 18nov)
Varning för ishalka i regnet (GP, HD, SVT 18nov)
Varning för ishalka – sen kommer snön (Expressen 18nov)
18 vinterdäck hårdtestade (Expressen 18nov)

Vinterdäck håller på att ta slut? (HD 17nov)
Nu är snön på gång
(SVT 17nov)

Sveriges farligaste vintervägar (DN 14nov 2011)
Databasjournalist grävde i STRADA (DN 14nov)
Nu är det som farligast att köra bil (SVT 14nov)
Räkna med kö till däckbytet (GP 14nov)
Hjultider trots snöfritt före (SvD 14nov)
“Expertens” råd: våga bromsa (DN 14nov)

Här och på andra webbplatser* har jag redogjort för flera av problemen och frågorna nedan …

  1. Varför sladdar bilen lätt om däcken är sämre bak än fram?
  2. Varför ska vinterdäck köras in på barmark varje säsong?
  3. Varför och hur ska nya dubbdäck köras in första gången?
  4. Varför krävs dubbtrafik för att dubbfria vinterdäck ska fungera?
  5. Hur förändras dubbarnas utstick vid körning på barmark?
  6. Skillnad mellan modd- och vattenplaning.
  7. Varför bör vissa bilar ha gaspådrag i moddsträngar?
  8. Varför kan frikoppling förvärra en bakvagnssladd?
  9. Varför kan antispinn försämra stabiliteten vid framhjulsdrift?
  10. Viktiga skillnader mellan antispinn och antisladd.
  11. Varför kan inte antisladd ersätta bra dubbdäck?
  12. Varför trycka hårdare på pedalen vid nödbromsning med ABS?
  13. Varför duger inte tresekundersregeln på vinterväglag?
  14. Varför kan man inte alltid stanna före rött ljus på vinterväglag?
  15. Hur och varför kan man sladda med olika sorters fyrhjulsdrift.
  16. Varför kan tung last bak förbättra stabiliteten för vissa bilar?
  17. Varför kan tung last bak försämra stabiliteten för vissa bilar?

… men i alla sammanhang är bra väggrepp ett oeftergivligt krav. Eftersom vi bilister inte kan göra något åt varken politiska nycker (exempelvis dubbdäcksförbuden) eller vinterväghållningen, så gäller det att hitta bra däck när det är dags att köpa nytt.

Själv har jag anlitat Däckhuset i Linköping, som har kompetent och serviceinriktad personal. Deras generösa bemötande, när de slipade mina gamla pysläckande fälgar – det finns videofilmat på min YouTube-kanal.

Nokian Hakkapeliitta 7 från Bythjul.com efter inkörning - ska ske på barmark
Nyligen inkört dubbdäck (Nokian Hakka 7 från Bythjul.com) med dubbutstick 1,2mm. Utsticket får inte vara större när däcket är nytt, men det bör inte heller vara mindre, om dubben ska ge bra grepp på is.

För dig som bor på andra ställen i Sverige har jag inte haft egna erfarenheter för någon bra tillverkaroberoende rekommendation … tills nyligen. Då blev jag kontaktad av Bythjul Norden AB, som hade uppmärksammat mina webbsidor för företaget stop.se och för föreningen VETA.

Eftersom jag hade börjat leta efter lämpligt fabrikat för nya testdäck till min utrycknings- och mätbil, så blev företagets informativa webbplats bythjul.com en positiv överraskning. Länkar till oberoende däcktester, dimensionsval baserat på registreringsnummer och smidig logistik fick mig att beställa hjul därifrån, både däck och fälgar.

Vilka däck valde jag då? Den och andra frågor besvaras här och på …

* …  mina övriga webbplatser:
www.stop.se
(företagssajt med gammal design, ska moderniseras )
www.newsmill.se/user/Lennart Strandberg/artiklar
(har nu publicerat 27 av mina artiklar)
www.youtube.com/user/LennartStrandberg/
(videoklipp, många intressantare än mina)
www.twitter.com/bildrullen
(SMS-korta referat med länkar till vetenskapliga sajter)
veta.se
(Ideell förening, sajt öppnad 1996, moderniseras av webmaster)
lennartstrandberg.blogspot.com
(Strandbergs bildrulle – vilande blogg med mycket info men alltför polemisk för att nu, 2011, väckas ur dvalan)

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

4 reaktioner till “17 tips om halkkörning och vinterdäck”

  1. Kanske är samhällets omedvetna okunnighet svaret på din fråga, Per, om polisens och bilprovningens ‘tolerans’ mot lömska faror i våra bilar.

    Jag menar inte att bilinspektörerna och polisens specialister är okunniga. Men deras kompetens tas inte tillvara, om problemens komplexitet underskattas när prioriteringarna görs på en högre nivå i hierarkierna. Se kommentarerna från eric45 och mig under artikeln
    Här hotar omedveten okunnighet.

  2. Igår fick vi ca, 50cm nysnö och samma dag kom en bilägare in på verkstaden med slitna sommardäck och ville ha bytt till vinterdäck, förmodligen inte den siste det här året.

    Såg också flertalet bilar vars däck var i princip slut och där de minst sämsta alt, nyaste däcken var monterade fram. Vid samtal med bilägarna är det få som förstår vikten av att ha fräscha vinterdäck, eller vikten av att montera de bästa bak.

    Varför ser inte polis och SBP allvarligare på usla vinterdäck än nöja sig med att mönsterdjupet är okej även om dubben sedan länge är urriven eller däcken fulla av torrsprickor och med ett tillverkningsdatum som i alltför många fall anger många körkortsinnehavares födelseår. Eller att de helt enkelt inte ens är gjorda för svenskt vinterväglag?

    Provkörde en kunds 4wd bil förra året med MS märkta vinterdäck ( mer troligt Mud & Sand däck ) tillverkade i sydafrika, vore intressant att höra vad som var olycksorsak om den skulle bli inblandad i en allvarlig trafikolycka vintertid. Den var riktigt otäck att köra på samma vinterväglag andra bilar under dagen var helt odramatiska att köra på.

  3. Tack själv Johan för vänliga ord och vanlig skarpsyn!

    Flera missuppfattningar om olycksorsaker och förebyggande åtgärder (som dessvärre är allmänt utbredda) framtonar i Jons kommentar (07:13, 15 november 2011) till DN-artikeln (som jag listar ovan).

    Det är en svår pedagogisk uppgift att sprida insikter om olycksförloppens komplexitet och att tona ned jakten på syndabockar bland de direkt inblandade personerna.

    Se min tidigare artikel Mänskligt tankefel döljer brott och ger rättsövergrepp mot trafikskadade.

    Det var lite av mina åsikter, Johan. Men vad tycker du själv?

Dina insikter och konstruktiva förslag: