Extrem ishalka för alla om ingen har dubbdäck

Fartminskningen märks knappast när en bil panikbromsas på isig väg, som inte ruggats av däckdubbar. Det ser ibland ut som om bromsarna har slutat fungera.

Den ökade andelen odubbade (“dubbfria”) däck i trafiken förvärrar situationen jämfört med tidigare år. Det kan överrumpla flera trafikanter när frosten och isbarken plötsligt ligger där.

Utan dubbrivning kan väggreppet sjunka dramatiskt till så låga nivåer att man inte ens kan stå stilla om underlaget lutar. Förhållandena är då så extrema att normal fordonstrafik blir omöjlig. Det har is- och däckfysiken klargjort i decennier. Men sådana fakta ignoreras i de återkommande kampanjerna mot dubbdäck.

videon ovan är farterna så låga att det kanske ser lustigt ut. Inga frontalkrockar i landsvägsfart hotar heller. Men i stadstrafik utsätts även fotgängarna för risker genom övertron på bilars bromsförmåga.

Är det tillräckligt halt hjälper varken fyrhjulsdrift eller dubbfria vinterdäck.
Sök här på halka eller kolla videoklippen i min spellista Slippery – Halka.

Maktlös utan dubbdäck? Tja, kolla Expressens webb-TV 20 nov.

Skillnaderna i väggrepp mellan olika däck inom och mellan bilar blir till en extra fara på vinterväglag.
Se mina artiklar på Newsmill i ämnet.
Där utvecklas resonemanget ovan i en artikel med samma rubrik.

Nu är det dags igen  för den förrädiska svarta halkan.
Med berömvärd snabbhet påminns vi av massmedia:

Risk för ökad morgonhalka (SvD 22:55 måndag 10/10)

Nattkyla ger morgonhalka (GP 11:26 måndag 10/10)
Fakta: vinterdäck (GP 10/10)
Måndagsmorgonen kan ge hala vägar (DN 23:40 söndag 9/10)
Snökaos i Norge (GP  söndag 9/10)
Snökaos i Norge (SvD 23: 38 söndag 9/10)
Jeg hadde ikke noe valg (Norska Dagbladet söndag 9/10)
Säsongens kallaste natt hittills (DN 9/10)
Frostig natt långt ner i söder (SvD 8/10)
Kall och dynamisk hösthelg (SvD 8/10)
Dubbmaning efter snöfall i Kiruna (DN fredag 7/10)
Dubbmaning efter snöfall i Kiruna (SvD fredag 7/10)

Tre olyckor på samma ställe (DN 16/10)
Flera olyckor i halt väglag (GP, SvD 16/10)

Varning för ishalka (SVT 11:30 18/10)
SMHI varnar för natthalka (DN , GP , SvD 18:54 18/10)

Blixthalka på E6:an (GP söndag 11 december)

Tre skadade i blixthalka (DN, GP, SvD 13dec)

 

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

5 reaktioner till “Extrem ishalka för alla om ingen har dubbdäck”

  1. Skulle gärna vilja väcka den här frågan igen, med tanke på de opinionsbildande artiklar som nu publiceras i tex GP: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1164790-dubb-eller-inte-dubb-det-ar-fragan

    Man redovisar “grova bedömningar” om en nettovinst av sparade liv av dubblösa däck: att “upp till tio liv om året” kan sparas av dubbdäck vs “ett hundratal förtida dödsfall per år” pga upprivna partiklar. Det ska tydligen vara VTI som säger detta.men inget som helst underlag redovisas.

    Trafiksäkerhetsdirektören på Trafikverket enligt artikeln: “Har har du en modern bil med antisladd- och antispinnsystem ser vi ingen skillnad i olycksrisk vare sig bilarna körs på dubbdäck eller friktionsdäck. På hård snö är friktionsdäck lika bra som dubbdäck”.

    Jag undrar helt enkelt om detta kan stämma med tanke på de videoklipp som Lennart lagt upp här om den i stort sett obefintliga bromsförmågan av dubblösa däck på blankis. Självklart gäller väl motsvarande för sidogrepp.

  2. dubbfri is (isgata som polerats av odubbade däck) blir väggreppet nästan lika dåligt med “dubbfria” vinterdäck som med sommardäck.

    Det har bekräftats i många av våra tester (se t.ex. Fig.8 på sid.21 i min rapport Normalförares bromsförmåga på vinterväglag (PDF) och förklaras i däckens tribologi (läran om friktion) med ungefär följande resonemang:

    Det förekommer också påståenden om att däckutvecklingen har gjort dubbarna överflödiga. Men det strider mot grundläggande is- och däckfysik. Tillverkarnas ingenjörer må vara duktiga, men de har ännu inte – utan dubbar – lyckats trolla fram den skrovlighet hos isytan som däckgummit kräver för att dämpa glidningen.
    (Utdrag från min artikel på Newsmill “Extrem ishalka för alla när ingen har dubbdäck“)

    Med det hoppas jag ha rätat ut frågetecknen i kommentarerna både från Förstikön här och från Björn i en annan tråd på Bildrullen).

  3. Det kan ju kanske vara på sin plats att konstatera att knappast någon av bilarna i den första videon har friktionsdäck, utan högst sannolikt vanliga sommardäck. Videon kommer ju uppenbarligen från USA, och där är vinterdäck helt okänt i många delstater som “aldrig” har vinterväglag.

  4. Dubb i huve´t? Är det så (att) personen bakom signaturen derdummeschwede har tänkt?

    Att döma av tidpunkten för kommentaren, så tycks det där åtminstone finnas en hyfsad sleep-resistance 😉

    Den som eventuellt tycker att videon och artikelns innehåll är “ofattbart”, ombeds vänligen börja med rubriker och ingresser till de Newsmill-publicerade artiklarna av mig och Halvard Nilsson, tidigare utvecklingschef vid Gislaved Däck.

    Ett enkelt sätt är att utgå från länksamlingen till
    Vinterfaror glöms i massmedia

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.