När en bil bromsas hårt avlastas bakhjulen. För att inte det ska leda till sladdar som på videon nedan, dimensioneras bromsarna så att de ger större effekt fram än bak. Det leder till problem, ett dyrt och flera farliga.
Bild-rulle för bildning – inte enbart mot bil-drullen
På förmiddagen 4 augusti voltade en containerbil efter att ha åkt av vägbanan i en av Linköpings rondeller på Kallerstaleden. TV-bilder därifrån innehåller detaljer, som tyder på att pysta bakdäck kan ha triggat olycksförloppet. TV-inslag torsdag 4 augusti 2011 från Östgötacorrespondenten, Corren Möjligt händelseförlopp Vänligen kommentera om Du har iakttagit något som talar för eller … Läs mer
Människor som utsatts för oavsiktligt våld i trafikolyckor kan drabbas dubbelt, när inblandade personer döms för att ha “orsakat” händelseförloppet och skadorna. Det görs alltför ofta utan den professionella rekonstruktions- och kriminalteknik, som normalt anlitas efter mord och avsiktlig misshandel. Okunnighet om skadeförloppens teknik- och naturvetenskapliga komplexitet gör att den haveridynamiska analysen ofta försummas, när … Läs mer
Låsningsfria ABS-bromsar gör så att en stor del av hjulens sidgrepp finns kvar även vid nödbromsning. Bilen behåller därför mer av sin styrbarhet och stabilitet. Men hur går det med bromsförmågan på grusväg? Det testade jag med utrustningen på bilderna. En släpvagn med påskjutbroms (utan egen ABS-funktion) var tillkopplad eller frånkopplad. Farten var ungefär 60km/h … Läs mer
När en bil bromsas hårt avlastas bakhjulen. För att inte det ska leda till sladdar som på videon nedan, dimensioneras bromsarna så att de ger större effekt fram än bak. Det leder till problem, ett dyrt och flera farliga.