ABS-bromsning på grusväg – testgåta

Låsningsfria ABS-bromsar gör så att en stor del av hjulens sidgrepp finns kvar även vid nödbromsning. Bilen behåller därför mer av sin styrbarhet och stabilitet. Men hur går det med bromsförmågan på grusväg?

Det testade jag med utrustningen på bilderna.

En släpvagn med påskjutbroms (utan egen ABS-funktion) var tillkopplad eller frånkopplad. Farten var ungefär 60km/h när jag bromsade till stopp med full pedalkraft, så att ABS-slamret hördes från både fram- och bakhjul och kändes tydligt i pedalen.

Retardationen mäts med accelerometer och visas av G-analysten till höger om GPS-navigatorn på instrumentbrädan.

Låt mig nu ställa två frågor för Dig att fundera på – och kanske besvara eller diskutera i kommentarsformuläret:

Blev retardationen störst med eller utan släpvagn?
Varför?

 Om några är intresserade och lämnar kommentarer avser jag redogöra för problemet och ge mitt svar tidigast i nästa vecka (i augusti).

Dina kommentarer kanske kan ge andra fina praktiska tips, som gör min tilltänkta förklaring överflödig.

2 tankar på “ABS-bromsning på grusväg – testgåta”

  1. Tack, Pelle! Som jag hoppades skulle någon göra min förklaring överflödig. Låt mig ändå brodera lite omkring din kärnfulla skrivning.

    Ett ABS-bromsat hjul gräver sig inte ned i gruset och ger därför sämre bromsverkan än ett låst (icke roterande) hjul. Däremot säkerställer hjulets rullning att det finns sidkrafter kvar för styrning (framhjulen) och stabilitet (bakhjulen).

    Frågan om släpvagnens påskjutsbroms är lite överkurs, men det är riktigt att släpvagnen inte kan bromsa dragbilen. Dragkraft i kopplingen gör ju att släpvagnens bromsar släpper.

    Däremot får retardationen belastningen på bilens bakhjul att öka (förutsatt att släpets tyngdpunkt är högre än dragkulans).

    Sådan omfördelning framåt av hjulbelastningen (vertikalkraften, inte vikten) från släpet till bilen är förmodligen anledningen till att retardationen blev något större med släp än utan.

    Hurdå? Jo, när bilens ABS jobbar för fullt har släpets hjul ännu väggrepp i reserv, som inte utnyttjas när påskjutsbromsen är avvägd för att prioritera stabilitet och hindra släpvagnen att sladda vid nödbromsning.

    Det är därför fördelaktigt att flytta över den totala hjulbelastningen (motsvarande ekipagets tyngd) från det svagbromsande släpet till den maxbromsade bilen.

    Allt blir lättare att förstå om man räknar på det. Men då måste vi nog samla ihop flera intresserade i kurs- eller seminarieform.

  2. Hej! Spännande fråga. Jag förmodar, eftersom du frågar, att bromsverkan blev bättre med släp än utan. Det torde väl, i så fall, bero på att låsta hjul har större bromsverkan på grus än abs-bromsade. En förklaring till detta skulle kunna vara att de låsta hjulen gräver ner sig i det fina gruset, medan de abs-bromsade rullar ovanpå “rull-gruset”, med låg friktion som följd. Men, vad händer med släpvagnsbromsen, då den “drar” i bilen? Börjar inte släpvagnshjulen rulla igen.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.