Fällknivsfällan jag inte såg då

Korta dragbilar med långa påhängsvagnar blir lätt instabila vid bromsning. Många dramatiska exempel finns på det, nu även hos YouTube. Men när jag började forska i ämnet på 1970-talet bortsåg vi från nödbromsning 🙁 av finansiella skäl.

Brand vid tankekipage som vikt ihop sig krockat med mötande lastbil framför bilen som videofilmat med dashcam.
Det brinnande ekipaget är det andra i mötande körbana som vikt ihop sig efter hård inbromsning – troligen för en personbil som gjort en snäv omkörning innan förbudsskyltarna. Det framgår av sekunderna innan detta ögonblick. Videon finns i min spellista Vehicle Dynamics på Youtube.

Liksom artikeln på plats nr.20 i visningsstatistiken för 2015
handlar Hjulkalenderns femte lucka här om släpvagnsekipage som viker sig.

Vi rapporterade 1972 till dåvarande Kommunikationsdepartementet att vältnings- och pendlingsrisken var särskilt uttalad för ekipage, som hade en kort enhet bakom en lång. Det var i viss mån korrekt då, eftersom direktiven var att bortse från hårda inbromsningar.

Men nu har otaliga krascher påmint om mitt yngre egos okunnighet. Ekipage med omvända längdförhållanden – kort dragbil före lång påhängsvagn –  viker ihop sig som fällknivar, när nödbromsning fått bilens bakhjul att avlastas och förlora sidgreppet. Bilden ovan är från videofilmen av en sådan krasch. Fler finns i min spellista på YouTube.

Visserligen hade jag 1970 erfarenhet på elitnivå med seniorlicens som förare i biltävlingar på is och asfalt. Färska kunskaper från KTH i farkostdynamik och datorsimulering fick väl också tuppkammen att växa gentemot de verkliga experterna från Scania, Volvo LV och åkeribranschen. Men jag hade inte ens körkort för tung lastbil med tung släpvagn och visste inte vilka – närmast omänskliga – krav som ställs på förarna i såna här situationer.

Mina skygglappar blev jag medveten om först under 1980-talet. Då ordnades full behörighet i körkortet till oss som forskade på tunga fordons kördynamik. Ahlséns trafikskola i Linköping levererade praktik och teori på initiativ av vår avdelningschef, Gunnar Carlsson. Minnesbetan har förhoppningsvis hjälpt mig att vara lite mer lyhörd i forskningen för andra personers erfarenheter.

Föreningen VETA som vi bildade 1993-1994 på Polishögskolan är ett resultat av mångas vilja att förädla personliga erfarenheter med vetenskapliga metoder. Vi har en (ännu alltför passiv) webbplats veta.se, en Facebooksida och medlemmar med kvalificerade engagemang även i fällknivsproblemet.


Detta är femte luckan i Bildrullens Hjulkalender 2015. Tidigare upplagor: 2014 och 2013

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

2 reaktioner till “Fällknivsfällan jag inte såg då”

  1. Finns det inte fler saker man kan göra för att undvika såna här extrema situationer. Blir livrädd när jag läser texten förstår inte ens hur något så fruktansvärt kan hända. Har tre små flickor…

Dina insikter och konstruktiva förslag: