Tre bra körtips i halkan?

Gasa i modden? Stampa på bromsen? Ryck i ratten? Det låter fel men kan hejda en bakvagnssladd, om bilen är framhjulsdriven och har låsningsfria ABS-bromsar. Saknar den effektivt antisladdsystem blir körbeteendet avgörande för stabiliteten.

Två Saab Sport i bredd bredsladdar med Sandviksdubbade däck på isbana i Hofors
Såna här uppställ rattade vi enkelt fram utan hand- eller vänsterbromsning – trots framhjulsdrift och maxdubbade däck både fram och bak. Den tidens antisladd åstadkom vi genom att gasa för fullt och därmed minska det sladdökande girmomentet från framhjulens sidkrafter. Men *varför* gaspådrag stabiliserade med framhjulsdrift visste jag inte då – innan studierna på KTH i flyg- och farkostdynamik 🙂

Massmedia har många råd för dig som kör personbil i vintertrafiken.
Här kommer tre tips, som du nog inte hittar på så många andra ställen. Men strunta i dem, om du inte förstår vad jag menar.

Stampa på bromsen?

De flesta nya bilar har låsningsfria ABS-bromsar. Om något hjul har så dåligt grepp att det slutar snurra, släpper ABS-datorn bromsen enbart på det hjulet. Bromspedalen vibrerar och hydrauliken slamrar. Men då gäller det att trycka hårdare på bromspedalen, så att även de övriga hjulen utnyttjar väggreppet fullt ut. Om det är fråga om nödbromsning, alltså. Enkelt, eller hur?

Rycka i ratten och låta bli kopplingspedalen?

Om bilnosen pekar åt ett annat håll än bilen rör sig har du fått sladd (bakvagnssladd). Bakhjulen har för dåligt sidgrepp i förhållande till framhjulen. Bilen är instabil som en bakvänd papperssvala och svänger av sig själv hit och dit. Men den är fortfarande styrbar.

Då måste du SNABBT styra emot sladden med SMÅ och EXAKTA rattrörelser så att nosen pekar åt samma håll som bilen rör sig. Det här kräver träning, om det ska bli bra. Och tränar gör du förstås inte i trafiken eller när andra människor finns i farozonen.

Människan är väldigt känslig för rotationsrörelser, så sladden känner du nog tidigt. Men många börjar konstra med pedalerna och ska frikoppla innan de styr emot sladden. Det är kanske OK i bakhjulsdrivna bilar utan antispinn. Men om bilen är framhjulsdriven förvärrar det bakvagnssladden. Först när du har styrt emot sladden och fått framhjulen att peka i sin rörelseriktning är det bra att koppla ur framhjulsdriften.

Viktigast är att styra emot snabbt, men inte för mycket. Det gäller oavsett om bilen är fram-, bak-, eller fyrhjulsdriven och oavsett om den har antisladd. Så ratta snabbt innan du eventuellt bryr dig om kopplingspedalen.
Med automatväxling finns ingen kopplingspedal att bekymra sig om. Då tycker jag inte att du ska krångla till det ännu mera genom att mixtra med växelväljaren.

Gasa i snösträngen om bilen är framhjulsdriven?

Kör du i landsvägsfart och hamnar i snömodd, så gäller det att bakhjulen har bättre sidgrepp än framhjulen. Annars blir den som en bakvänd papperssvala igen.

Drivhjulens sidgrepp minskar om du ger gas. Därför kan du stabilisera bilen med hjälp av gaspådrag om den är framhjulsdriven.

Om vi befann oss i USA skulle jag kanske behöva friskriva mig från ansvar med en lång harang. Låt mig i stället lita på ditt goda omdöme och att du struntar i allt här tills du vet att det är OK för dig.


Detta är fjärde luckan i Bildrullens Hjulkalender 2015.
Tidigare upplagor: 2014 och 2013

Ungefär det här innehöll i min debattartikel, som Bonniers (nu vilande) sajt Newsmill.se publicerade dagen före julafton 2009. Den var tänkt att balansera några av det offentliga samtalets “Farliga råd om halkkörning“.

Det är också rubriken till blogginlägget, som kom på 21:a plats i visningsstatistiken för Bildrullen under 2015. Därför är halkkörning tema bakom denna lucka (4) i Hjulkalendern .

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: