Så skyller klimatpolitiken på dig

Även i Paris ignorerades klimatpolitikens akilleshäl: Diagram från FN:s klimatpanel visar att temperaturökningarna i atmosfären har föregått höjda koldioxidhalter under många millennier. I en statlig folder till svenska bilister flyttades en kurva …

… så att det ser ut som om temperaturändringarna har följt efter koldioxidvariationerna. Kurvorna ligger nära varandra, och det statistiska sambandet förefaller starkt även i originalet från FN:s klimatpanel, IPCC.

Diagram från IPCC omritat av Svensk Bilprovning i broschyr som postades till 1,6 miljoner svenska bilägare.
Av Bilprovningen omritat diagram från IPCC över koldioxidhalt och temperatur uppmätta från borrkärnor i is. Den röda koldioxidkurvan ligger (som i IPCC-originalet) något efter temperaturkurvan de senaste årtusendena. Vid jämförelser med IPCC-originalet fick jag intrycket att den röda koldioxidkurvan har tänjts ut åt vänster av Bilprovningens ritare. Dess vänstra ände avser därför en tidpunkt cirka 20 tusen år senare än vad tidsaxeln visar.

Men orsak kan ju inte komma före verkan, så ordningsföljden “rättades till” på ritbordet hos Svensk Bilprovning innan kampanjbroschyren postades till 1,6 miljoner bilister i Sverige. Det gav stöd åt den farliga småbilspropagandan i det offentliga samtalet, som ännu pågår. Allt hårdare bilar har därigenom framtvingats, vilket kan ha bidragit till ökat antal whiplashrelaterade besvär.

Klimatmakt med moralism och rundgång

En lång rad moralistiska levnadsregler, finansiella och ekonomiska drivkrafter har befäst klimatpolitikens makt över både grupper och enskilda människor. Miljöskadlig koldioxidjakt underblåses av rundgången med politisk forskningsfinansiering, som backas upp av media. På videon längst ned ansätts dock Nobelpristagaren Al Gore av en reporter som frågar varför verkan (temperaturkurvan) kommer före den förmenta orsaken (koldioxiden). Något svar blev det inte.

Att spara på energi och naturresurser vill vi väl alla.
😉 Men ve dig om du åker i stor bil, äter kött och tvivlar på att mänskligheten kan domptera klimatet med sina koldioxidutsläpp. Då betraktas du av många ungefär som Galilei, när han kätterskt drev sin tes om att jorden inte är världens medelpunkt.

Forskare med tunnelseende

Många forskare inom smala nischer tar tillfället i akt att få inflytande och anslag. Visserligen ogillar jag det, men ska nog inte kasta sten i glashus. Då tänker jag på mina egna forskningsmissar med tunnelseende och krokodilsyndrom (stor käft, små öron 😉 – exempelvis gentemot verkliga experter på tunga fordons bromsning.

FN:s klimatpanel, IPCC, bildades två år efter kärnkraftskatastrofen i Tjernobyl 1986. Enligt  direktiven skulle IPCC befatta sig enbart med klimatförändringar av mänsklig påverkan (anthropogenic climate change). Det framgick av webbsidor hos IPCC, som jag tidigare hänvisade till (1996 i anslutning till min artikel på DN Debatt om småbilsfaran). De har dock försvunnit från Internet eller lösenordskyddats.

Skepsis honnörsord – i vetenskaplig verksamhet

Av mina egna webbsidor från den perioden finns några kvar på Internet. Men jag ber om överseende med den ålderdomliga designen och alla brustna länkar. Se exempelvis http://veta.se/bilrutan/solejbil.htm

Senare (2009 och 2011) skrev jag tre debattartiklar om Bilprovningens kampanjer, som Newsmill publicerade. Men Newsmill har lagts ned och jag vill ägna min tid åt annat än att argumentera mot antivetenskapliga utfall, där sakfrågor görs till personliga. I svenska massmedier förekommer det till och med hos många vetenskapsredaktörer.

Video där Al Gore vägrar svara på frågan

Tonen är mer kritisk hos andra länders media, exempelvis på Youtube där reportern nedan raljerar över presidentkandidaten Al Gores Nobelprismeriterande PowerPoint-presentation, “An Inconvenient Truth”. Vid cirka 4minuter visas hur den röda koldioxidkurvan ligger efter den blå temperaturkurvan, vilket kan förklaras med fenomen i geosfären och i solsystemet enligt många vetenskapsmän – som dock inte tycks ha svenska main-stream medias öra.

“A real inconvenient truth is that historically carbon dioxide increases came after temperatures rose, usually hundreds of years later. Climate changes, always has, with or without man.”
(Utdrag från videons undertext – Spola till 4 minuter)


Detta är lucka 14 i Bildrullens Hjulkalender 2015.
Tidigare upplagor: 2014 och 2013

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: