Skadekurvan som dissar småbilar

Hur mycket måste din bils front tryckas ihop för att skydda dig mot inre skador i krock mot en bergvägg? Det visar diagrammet och formeln i en tidigare artikel. 

Diagram: g-tal som funktion av sträckan vid stopp med konstant acceleration från olika hastigheter (30-50-70 km/h).
Matematiskt samband mellan g-tal och sträcka vid stopp med konstant acceleration från olika hastigheter. Från lucka 13 i Hjulkalendern 2014.

Matematiken är inte nådig mot dem som åker i små bilar. Oavsett hur skickliga konstruktörerna har varit, så kan en kort deformationszon inte vara lika skonsam som en lång. Dubbleras bromssträckan för kupén så kan de skadliga g-krafterna på de åkande halveras. Se formeln i artikeln Kort bil farligare än krocktest visar: Räkna själv!

Den kom på plats 18 i visningsstatistiken för 2015 och har här bestämt temat tillsammans med artikeln som uppnådde plats 14:
Fronta i 50 mot tungt fordon är som bergvägg i 100 – Här finns formeln
Där tas en annan aspekt upp från fysiken. Deras mindre vikt gör småbilarna ännu farligare.

Utan att få svåra inre skador kan unga friska människor som sitter idealt och är bältade klara en frontal retardation på några tiotal gånger tyngden (20g-40g). Diagrammet ovan visar för olika krockfarter hur g-talen ökar vid minskande inbromsningssträcka (den teoretiskt minsta möjliga deformationszonen).

I praktiken krävs betydligt längre deformationsutrymme för att retardationen inte ska bli skadligt hög. Förhållandevis lite energi tas ju upp i början av sammanpressningen. Den lägre retardationen då kräver högre retardation senare i förloppet för att begränsa inträngning i kupén med yttre skador på de åkande.


Detta är lucka 9 i Bildrullens Hjulkalender 2015. Tidigare upplagor: 2014 och 2013

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

En kommentar till “Skadekurvan som dissar småbilar”

  1. Tack Gunnar för kommentaren:
    http://bildrullen.se/2012/04/darfor-foll-lastbilen-60-meter-tv-rekonstruktion/comment-page-1/#comment-2468
    … till referensartikeln om bogseringskraschen och länkarna med kompletterande info.
    De kanske jag borde lägga in i texten ovan.

    Så skrev jag under Hjulkalenderns 7:e lucka 151207.
    Artikeln hade rubriken
    Föll 60 meter med bäst däck bak
    Natten till den 9 december försvann den dock – av ännu okänd anledning.

Dina insikter och konstruktiva förslag: