Livsviktigt vid övningskörning

Trafikverket tar mutor (DN, GP1, GP2, SvD) och sinkar uppkörningar (Ex, HD). Det uppmärksammas i media. Men inte att myndigheten länge mörkat ett projekt om livsfaror vid privat övningskörning.

Många svåra olyckor kan bero på att handledaren inte känt till nybörjarens svårigheter att sovra bland alla intryck i trafiken. Det är en insikt som kanske är viktigare för föräldrar än att korrigera sina egna “fel”, som framhålls i en statlig rapport 2013 medan trafikskolornas varningar från 1995 fortfarande ignoreras.

Men även om du ser faran i tid, så kan du – från passagerarplats – inte göra mycket för att hejda en bil utan dubbelkommando.

Spakbroms på passagerarstolen kopplad till fotbromspedalen med wire under golvmattorna
Dubbelkommando för privat övningskörning. Spaken (1) är kopplad till fotbromspedalen (2) med en kraftig wire under stolar och golvmattor. Parkeringsbromsen eller handbromsen (3) verkar enbart på bakhjulen och ger ingen signal till de låsningsfria ABS-bromsarna eller antisladdsystemet. Att dra i handbromsen när bilen har fått upp fart får därför bilen att sladda och ställa sig på tvären. Det blir som “ur askan i elden”, om situationen redan är pressad.

Tipset tillägnas Ulrika och Joacim, som nu ska börja övningsköra med sina tre döttrar. För ett par decennier sedan var jag själv handledare åt Ulrika, när hon skulle ta körkort. Då visste jag inte det som proffsen i trafikskolornas riksförbund (STR) sedan lärde mig.

När det sedan var dags för mina egna barn att övningsköra, hade jag uppmärksammats på så mycket elände (se mina artiklar på DN Debatt 1995 och 1996), att jag inte tvekade att montera extrabromsen i de två bilar som var aktuella.

Och givetvis åkte jag med flera gånger i trafikskolans bil, där Benny lärde mig mer om hur jag skulle agera som handledare – även i pedagogiskt avseende.

Vår Saab 9000 (på bilden) var lite besvärlig, eftersom det inte syntes var bromsrören gick under golvet. Borra i blindo för wirefästet vågade jag inte. Det blev därför en speciallösning på pedalstället, som syns i röd färg på den stora bilden ovan.

I den fyrhjulsdrivna mät- och utbildnings-Audin, däremot, gick monteringen som en dans i pedaländen av wiren. Att snyggt få fast spaken på passagerarstolen krävde dock lite meckande.

Fler tips för övningskörningen kommer kanske senare här på bildrullen, på stop.se eller på veta.se

Men nu gäller det att länka hit åt Ulrika, som i går visade på Facebook hur familjen översvämmades av blanketter för övningskörningen. Undrar just om det fanns något där om de faror vi varnade för i VETA för cirka 15 år sedan. I flera beskrivningar av dödsolyckor kunde vi spåra myndigheternas aningslöshet. Teoretiska resonemang tycks ha fått regelmakarna att glömma varna för sight-seeing under övningskörningen. Inte blev det heller något förbud mot störande passagerare i baksätet, trots att flera där hade skadats och dödats under träningspass, då handledaren inte insåg faran i tid.

Då tog vi fram en proffsvideo med kända skådespelare, som skulle skickas ut med handledarbeviset. Men den fastnade visst hos Vägverket, numera Trafikverket. Där tycks man återigen ha fullt upp med att byta fartskyltar (DN, AB).

I flera beskrivningar av dödsolyckor kände vi igen myndigheternas aningslöshet. Körkortsaspiranten hade utsatts för störande passagerare i baksätet och ålagts rutter, trafikförhållanden eller utflyktsmål, som var olämpliga för inlärningssituationen.Vi undrade just hur det skulle uppfattas, om exempelvis golfutbildningen bedrevs lika osystematiskt.

En av webbsidorna finns kvar från vårt så kallade SÖK-projekt (Säkrare ÖvningsKörning). Jag måste dock varna för skrämmande fakta, ålderdomlig design och ogiltiga  länkar:
24 dödade i olyckor vid privat övningskörning

Dagens huvudledare hos DN påminner om ännu en politisk vindflöjel vid Vägverket-Trafikverket.
Decennier av internationellt erkänd forskning om olycksepidemiologi, is- och däckfysik ignoreras med hjälp av ett tredje argument mot dubbdäck. De har nu blivit syndabock för samma luftföroreningsproblem som i Tyskland, som länge haft totalförbud mot däckdubbar.

Uppdaterat 2013 apropå klander mot föräldrars “fel” i trafiken

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

5 reaktioner till “Livsviktigt vid övningskörning”

  1. Intentionen är ju väldigt god, men min undring är ju, får man bygga om bilen på detta sättet.

  2. Men hur i hela världen kan man få behålla körkortet efter att ha blivit ertappad att muta inspektören?
    Något körkortsprov har ju då i egentlig mening inte ägt rum! Jag kan inte förstå hur trafikverket tagit nacksving på sig själva när de kommer fram till motsatsen, genom att lägga bevisbördan på sig själva.
    JO-anmälan kommer!

  3. Det är lätt att vara efterklok, men det som man borde göra är att inleda övningskörning med körning på sluten bana med avåkningszoner så att om det blir fel så händer inget. Då kan eleven börja med att träna reflexer och lära känna bilen.

    Och moderna bilar har ofta elektronisk handbroms så dubbelkommando blir snart enda möjligheten.

    Att sedan som Trafikverket sänka hastigheterna kommer i princip att resultera i att respekten för de gällande hastigheterna kommer att minska eller försvinna. Bara för att hastigheten är satt till en viss siffra betyder inte att man måste hålla den hastigheten hela sträckan, utan man kan sänka den vid kurvor med skymd sikt o.s.v.

    Dessutom skulle nog ett bättre resultat uppnås genom att ha fler nykterhetskontroller. Om man vid dessa även kunde detektera andra droger än alkohol skulle det nog bli ännu bättre. Och när droger är inblandade så är respekten för reglerna än lägre – eller obefintlig.

    Som andra sagt också – det går att bygga bort risker också, även om det inte går att få bort allt. Om man gör något idiotsäkert så kommer det bara att dyka upp en bättre idiot.

  4. Igen info om faror på ansökningsblanketterna från Trafikverket, men man kan ju hoppas att den obligatoriska handledarutbildningen går igenom detta! (Ryslig läsning i VETA-dokumentet)
    Tjejerna kommer behöva trafikskolelektioner också, ingen av våra bilar har ju manuell växellåda och Peguoten har inte ens handbromsen monterad så vi når den, så den är nog inte ens godkänd som övningsbil. I Volvon kan vi säkert montera dubbelkommando.
    Min plan är att dom likt mej får lära sig att fickparkera först! Alltså, förstå var bilen börjar och slutar och hur ratten används.

Dina insikter och konstruktiva förslag: