26 dödliga krascher: Var alla OLYCKOR?

Artiklar om hur enskilda människor dödas i trafiken berör oss mer än den onyanserade statistiken. Detaljer i massmedia kan lyfta fram lömska fenomen och faror, som inte alla känner till – exempelvis hur gaspedalen kan fastna (30/6: GP, 4/7: AB DN GP).

Regnvarningen från SMHI (DN, GP) aktualiserar ett annat problem, som illustrerades av ett foto i Expressen. Den kraschade bilen ser där ut att ha bättre däck fram än bak och kan ha råkat ut för vattenplaning enbart på bakhjulen.

Framhjulsdriven tävlingsbil som förlorat väggreppet på bakhjulen – visar hur vattenkaskaden från en bredsladd gör det svårt att se hur bilen rör sig. Ur video från biltävling i Anderstorp, men det gäller förstås även i allmän trafik.

Sådana haveridynamiska fenomen tas sällan upp i det offentliga samtalet om olycks- och skadeorsaker. Speciellt inte om dödstalen minskar, så som tycks ha skett under midsommarhelgen (DN1, DN2, GP1, GP2, GP3).

Det krävs kritiska analyser och nya hypoteser om effektiv prevention för att fördjupa förståelsen och hjälpa enskilda människor att undvika bli en siffra i statistiken. Annars leder inte heller massmedias enkla beskrivningar av krascher till att mönstren upptäcks.

Många komplexa fenomen, som satte igång och drev händelseförloppet, förblir därför okända – oavsett om kraschen varit på Väg, på Järnväg, i Luftfart eller till Sjöss.

Ofta utses någon inblandad trafikant till syndabock. Men bristen på djupare analys kan också dölja mord och misshandel i  avsiktliga krascher, som felaktigt antas vara olyckor.

Det kan kräva omfattande haveridynamisk och kriminalteknisk analys för att avslöja uppsåt att skada, om det inte är så tydligt som vid polisjakten i Malmö den 12 juni.

Den här sidan i Bildrullens krascharkiv länkar i första hand till massmedia (namn inom parentes). Om webb-TV finns i någon artikel märks kraschen med röd text.

Några länkar går till egna referat på bildrullen.se med haverianalyserolycksbeskrivningar och kommentarer eller rekonstruktioner av haveriförloppet. Se exempelvis 2 och 10 juni nedan.

Dessutom finns några krascher, som inte dödade någon människa direkt, men som pekar på betingelser, som är livshotande. En sådan betingelse kan ha varit nödvändig för många dödliga haverier – eller tillräcklig och enkel att eliminera för något fall (2/6?).

  • 30 V Två omkomna i singelolycka i Värmland (DN)
  • 30 V Bil körde in i folkmassa i Borgholm (DN, GP, KvP, Polisen, SvD)
  • 24 V 32 dog när buss störtade 300 meter i Mexico (DN, La Journada)
  • 23 V Man död i olycka med fyrhjuling utanför Överkalix (DN)
  • 23 V Många döda i bussolycka i Kroatien (DN
  • 22 L Syrien: ”Vi sköt ned jaktplanet” (DN,) Turkiet reagerar (DN-TV, BBC)
    Syrien: ”Nedskjutningen av planet var en olycka, inte en attack” (DN)
    Olika uppgifter om besättningen överlevt (Hürriyet 1
    , DN)
    4 juli: Turkiska piloterna har hittats (DN)
  • 21 S 100-tal döda i skeppsbrott vid Julön. Sökandet avbryts (DN1, DN2)
  • 16 V Bilförare avvek från dödskrasch i Borlänge (DN, DT1, DT2, HD)
  • 12 V Kvinnlig fotgängare ihjälkörd i Skellefteå (AB, DN)
  • 12 V En död efter polisjakt i Malmö (AB1+2, DN, GP, KP, Sydsv 1+2, SvD)
    12-16/6: Poliser misstänkta (HD2&3), Förare häktad (DN, GP, HD1&4)
  • 10 V En dödad (SVT) vid frontalkrock  på E14 i Västernorrland (DN)
  • 10 V Dog vid trippelkrock i Täby, troligen efter vattenplaning (DN, SvD)
    Högra fotot hos Expressen tyder på nya däck fram och slitna bak
  • 10 L Inga överlevande efter helikopterkrasch i Nairobi (DN)
  • 9 L Inga överlevande i helikopter i Peru (DN1, DN2)
  • 8 V Omkom vid hjulbytepå riksväg 25 mellan Alvesta och Växjö (DN)
  • 7 V Man avled i singelolycka på riksväg 25 utanför Växjö (DN)
  • 6 V Mc-förare död efter trädkrock (DN)
  • 5 L En död i årets andra Eurocub-krasch i Upplands-Bro (DN, SvD, GP)
  • 3 L Flygplan med 153 ombord störtade bland bostäder i Nigeria (DN, GP)
    Historik: De 10 värsta flygkatastroferna (DN)
    5 juni: Bolagets flygtillstånd dras in av Nigerias regering (DN)
  • 3 V   Mc-förare avled efter krock med vänstersvängande bil i Lund (DN)
  • 2  L+V  Flygplan kraschade med buss i Ghana (DN)
  • 2 Kritiskt för 2-åring. Körde bil över kajkant i Norge (AB, DN1, 2, GP, SvD)
    Vi får hoppas att de tillfrisknar, men vem föreställer sig sådana konsekvenser av att lämna bilen med startnyckeln i?
    Uppdaterad info +foton:BT+TV, Dagbladet, NRK, VG1, VG2, Expressen
  • 2 V   Mc-förare avled efter singelolycka i Kungsbacka (DN, GP, SVT)
  • 2 V   Kvinna dödad av backande buss i Göteborg (GP1, GP2, GP3)
  • 2 V   Kvinna hittad död i bil mot träd väster om Örebro (SVT)
  • 1 juni V   Kvinna dog när bil voltade nära Alfta (DN)

FOTNOTER

V, J, S, L: Väg, Järnväg, Sjöfart, Luftfart

Denna sammanställning för krascharkivet innehåller enbart dödliga haverier. Till en början samlade jag alla i en enda artikel, som den 10 juni innehöll 50 dödsolyckor från och med april månad.

Det förefaller dock som om länkningen via Twingly bryts vid alltför många länkar till samma artikel – åtminstone från DN och GP. Därför avser jag att i fortsättningen dela upp sammanställningarna på flera artiklar. Hur långa tidsperioder som kommer att täckas med uppdateringar av sammanställningarna är ännu oklart. Kanske blir det en retroaktivt med de 15 krascherna i april och en med de 25 krascherna i maj – förutom de 16 haverierna i juni, som ingår bland de 56 krascherna från 1 april till 10 juni.

Innan dess inkluderades även haverier utan personskador. Den första listan publicerades 27 april 2012 med länkar till cirka 70 artiklar från 29 haverier mellan 1 april och 5 maj 2012. Den andra listan publicerades 5 maj som en förlängning av den första.

Även om det enbart finns allmänt tillgängliga uppgifter på internet att utgå från, så försöker jag ibland formulera rimliga hypoteser om kraschförloppet – med stöd av mina erfarenheter från två professurer:  i olycksfallsforskning och i färdsäkerhet.

Förhoppningsvis bidrar det till ökad haveridynamisk förståelse och till att faror uppmärksammas innan flera olyckor inträffar på liknande sätt.

Synpunkter och önskemål får gärna framföras i kommentarsfältet nedan eller via IT-adresserna på kontaktsidan.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

3 reaktioner till “26 dödliga krascher: Var alla OLYCKOR?”

  1. “Olycka “är för mig när något inträffar som man inte kunnat förutse/förhindra genom sitt handlande eller med sin utrustning/materiel.
    Därav min enorma irritation över tidningsrubriker som “Olyckan berodde på halkan”….
    Å andra sidan, journalister är sällan så välutbildade i annat än att halvhyggligt stapla ord.

  2. Trafiken är verkligen hemsk. Det är inte de höga farterna utan allt annat. I går den 12/6 jag var på väg mot Dalarö, kom en civil polisbil UDY201 körandes på Nynäsvägen i hög fart. Körde slalom, körde om i yttre körfältet på 110 sträckan, trängde sig sedan in bara några meter innan avtagssträckan var slut mot Tyresö och Handen. Låg bara någon meter bakom framförvarande bil och fortsatte sin slalomomkörning och i väldigt hög fart i minst 90 km där det är 50 och 70. Fortsatte sedan mot Haninge Centrum bostadsområdet. Ja det var en snutjävel det som bar sig mer illa åt i trafiken än vad du som Svensson kan göra utan att bli av med körkortet och rejäla böter för fortkörning, vårdslöshet i trafik och säker en del andra lagrum. Har dom där typerna någon exklusiv rätt att busköra i trafiken?

Dina insikter och konstruktiva förslag: