Volvon jag ville ha – då 2013

Som körsäkerhetsforskare och gammal tävlingsförare ser jag min bil inte bara som ett roligt fortskaffningsmedel. Den fungerar också som idéspruta och laboratorium. Mina bilköp föregås därför ibland av en intensiv jakt på uppgifter. Den blev ovanligt omtumlande. [Ett år senare beställde jag i stället en ny XC60]

Fin V70 AFV 2010, Driver Support, 6200mil 30 000kr under listpris 6 aug SÅLD 18/8 2013
Det här köptipset gav jag oombedd och utan provision som bonus till Bildrullens besökare.

Våra forskarvisioner från förra decenniet om förarstöd med radar och autobroms har Volvo nu realiserat i en miljon bilar.
En sådan, som körts av en Volvoanställd, tyckte jag passade utmärkt för att uppgradera mät- och testbilparken i mitt företag, STOP.

Läs här varför jag hoppade av. Men kolla först den rikliga utrustningen i den av AFV gaskonverterade V70:an hos Upplands Motor i Akalla, som jag behövde och ville ha:

Webbannons för salubil V70 AFV 2010 mörkblå med riklig utrustning körd 6000 mil, pris 179000 kronor.
Beskrivning 2013-07-11 av salubil V70 metangas/bensin 2010 med Driver Support och annan utrustning, som jag behövde.

Efter proffsigt bemötande från säljaren, Daniel Johansson i Akalla, och från Lisbeth Alm vid Volvo Support i Göteborg bestämde jag mig för köp. Då hade Daniel och Lisbeth försett mig med uppgifter, som kompletterade eller bekräftade det jag hittat på webben, exempelvis:

Skärmdump av värdering 2013-07-13 på bilpriser.se för UYP085.

Skärmdump av värdering på bilpriser.se med detaljuppgifter om bilen som Upplands Motor i skrivande stund har till salu för 174 tusen kronor.

Men … varför backade jag och bad Daniel riva ordersedeln? Det gjorde Daniel med bibehållen fattning trots att han kanske borde ha skällt ut mig eller vägrat. Även om jag är amatör på bilhandel och inte vet exakt vad som formellt gäller, så hade vi trots allt avtalat muntligt om köp. Daniel återinsatte ändå UYP085 bland salubilarna och i skrivande stund finns uppgifterna här. Du som har läst hit kanske ännu har chansen som jag valde att missa.

Volvo V70 II Exteriör höger bak
Bilen jag ville ha och som var reserverad för mig, men som en kommande idéstudie fick mig att avstå från.

Och varför valde jag alltså att missa detta utmärkta köptillfälle? Jo, en liten stund innan jag skulle kontakta Daniel för att komma överens om leveranstidpunkt, så upptäckte jag att Volvo lyckats penetrera marknaden med sitt Volvo On Call. Men det finns nästan enbart i bilar med modellår 2012 och senare. Lisbeth vid Volvo i Göteborg bekräftade att UYP085 (modellår 2010) saknade VoC och klargjorde att eftermontering är praktiskt ogenomförbar.

År 2013 är Volvo On Call ett avancerat system för mobil kommunikation med bilen via appar.  Det var bara ett embryo, när mina forskarkolleger och jag under 00-talet hade seminarier om telematikens möjligheter. För mig blev dagens upptäckt omtumlande, eftersom jag den senaste tiden återigen har jobbat med utvecklingsidéer inom området – ovetande om marknadspenetration och teknisk status för Volvo On Call.

Det känns därför närmast som en plikt att praktiskt utforska de nya möjligheterna, som jag inte kände till när Daniel reserverade UYP085 åt mig.

Efter semestrarna kommer jag alltså att göra min research inför biluppgraderingen betydligt noggrannare och lyssna runt bättre bland Volvos specialister om möjligheterna till datakommunikation via aktuell version av Volvo On Call, innan jag besvärar någon i säljorganisationen med sådana turer som Daniel drabbades av.

På sikt hoppas jag att idéskissandet i vår arbetsgrupp kan bidra till utvecklingen av bättre färdsäkerhet. Även om fredagens tågolycka i Frankrike (SvD, GP, HD) har andra orsaker, påminner den om att även den spårbundna trafiken behöver ta vara på modern teknik.
Se min jämförelse mellan X2000 och Volvos autobroms publicerad av Newsmill efter kraschen på Malmö Central.

Bekräftelse med toppbetyg i USA för Volvo med autobroms

Uppdatering hösten 2014:
Förutom VOC finns nu flera nya funktioner i min Labb-Volvo modellår 2015
.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

2 reaktioner till “Volvon jag ville ha – då 2013”

  1. Märkligt att ingen ännu tycks ha köpt UYP085. Men på webben står den fortfarande som nyinkommen med sparsmakade data utan de foton, som jag lagt ut här ovan.

    Det är ju bara att slå till för den som till lågpris vill ha en proffsskött V70 välutrustad med Driver Support, fullstor bensintank och gasdrift i beredskap för ransoneringar eller politisk klimatpanik.
    Det förhöjda koffertgolvet tycks göra att en begagnad V70 II AFV värderas lägre än en likadan bil utan gasdrift. Märkligt, tycker jag, som i många år har haft två V70:or (årsmodell 2000) i familjen med en 100-liters gastank fastsatt i kofferten bakom bakre ryggstöden.

    UYP085 hade utan tvekan varit min, om inte jag i sista stund upptäckt att Volvo On Call har utvecklats och nu finns på marknaden för mina professionella behov. Därför är jag extra nyfiken på dina erfarenheter av VOC, Aimo.
    C U soon IRL?

  2. Efter en massa år i Saab-bilar tvingades jag att se mig om andra bilmärken och blicken fastnade på en Volvo V70 4WD inkl VOC och efter 1500 mil (och en del srul pga mindre lyckad leveransservice) fungerar bilen som sig bör. Ingen lyxbil men funtionell på alla sätt.
    Mvh Aimo

Dina insikter och konstruktiva förslag: