Tre rättsfall för kriminaltekniken

Dödskraschen 22 juli på Kuba antogs vara  avsiktlig. Det kan prövas med haveridynamiska analyser. Så visade jag i domstol hur en kvinna kunde misshandlas med bil. Jämförelser med fallet Thomas Quick illustrerar kriminalteknikens betydelse.

Bild ur presentationen för domstol av den haveridynamiska analys, som jag gjorde på uppdrag av Polismyndigheten.

Mitt sakkunnigutlåtande med PowerPoint-bilder och domstolens slutsatser finns länkade under rubriken
Misshandel med bilen som tillhygge

Där framgår hur spår, deformationer och bilarnas slutpositioner kan användas i fordons- och haveridynamiska analyser för att pröva olika hypoteser om kraschförloppet.

Med tillräcklig kompetens, transparens och noggrannhet skulle liknande metoder kunna utnyttjas för att rekonstruera kraschen på Kuba. Även om den benämndes som olycka*, antyddes i många artiklar att kraschen kunde ha varit avsiktlig. Ett annat fordon påstods ha prejat Modigs bil av vägen:

KDU-ordförande skadad i dödskrasch på Kuba (DN 23/7)
Dottern: De blev påkörda med flit (DN)
Aron Modigs pappa: Var emot resan från början (DN)
Kämpade för mänskliga rättigheter i decennier (DN)
Kubansk regimkritiker dog – KDU-ordförande i bilen (GP)
Kubansk dissident död i bilkrasch (HD, SvD)

Oro bland kubanska dissidenter (DN 24/7)
Oswaldos fru: “Har haft dödshot emot sig i åratal” (DN)
Chile kräver utredning av Payás död (DN)

Kubas myndigheter skyller på fortkörning (DN, HD, SvD 27/7)
Ambassaden fick inte träffa Modig (DN 28/7)

Lista av DN-artiklar om kraschen och Osmondo Payás död

Föraren utreds för mord (DN 31/7)
Modig tillbaka i Sverige (DN 31/7)
Kristdemokraterna tiger om Kuba (DN 3/8)
”Så här blir kubaner behandlade varje dag” (DN 10/8)
Allt fler gripanden på Kuba (DN 10/8)

TV: Aron Modig intervjuas om “olyckan” i SVT 10/8
Efter “olyckan”: Modig förhördes i fem dagar (Expressen 10/8)

Bilens skador på sidan visade att den fått en bredsladd mot trädet. Det tydde mer på prejning än på panikbromsning, som ensamt inte leder till instabilitet och bakvagnssladd i en modern bil. Bromsar man hårt, ‘understyr’ bilen och går  rakt fram. Bakhjulens stabiliserande sidgrepp prioriteras nämligen av de låsningsfria ABS-bromsarna.

Men den 14/8 publicerades nya uppgifter från föraren om “att han inte observerat ett vägarbetsområde, och därför bromsat in för sent”. Det öppnar för ett haveridynamiskt scenario, där bakhjulen avlastas av bromsningen och föraren därefter styr så kraftigt att bakdäckens sidgrepp  inte räcker till för att motverka girmomentet från framhjulen. Se min artikel i Nationalencyklopedin under uppslagsordet kursstabilitet.

Att avancerad kriminalteknik behövs för att undvika rättsliga haverier illustreras också av fallet Thomas Quick:

En svensk rättsskandal (DN-ledare 6/8)
En känga mot den svenska rättsstaten (DN 6/8)
Polisen utreder mord som Quick friats för (DN 7/8)

Hannes Råstam: ”Fallet Thomas Quick.
Att skapa en seriemördare” (DN 14/8)

* Olycka definieras genom mina artiklar i Nationalencyklopedin under uppslagsorden olycka, olycksutredning, och trafikolycka

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: