50 dödsolyckor: Orsaksanalys via media

Artiklar om hur enskilda människor dödas i trafiken berör oss mer än den onyanserade statistiken. Även om fakta är ofullständiga, så kan detaljer i massmedia avslöja lömska fenomen och faror, som få känner till.

Sådana haveridynamiska problem saknas i det offentliga samtalet om olycks- och skadeorsaker.

Flygfoto över kurvan där motorcyklist blev överkörd av mötande personbil.
Spåren på flygfotot visar att flertalet förare ‘rätar ut’ vägen från den föregående vänsterkurvan (norr om bilden) till högerkurvan, där Magnus C kom på sin mc – skymd av vegetation på kurvans insida. Motorcykelns läge kanske ger intrycket att Magnus ‘genade’ i sin vänsterkurva, men Magnus låg under bilen nära det östra diket (nederst på bilden). Se stop.se/utred/fall/mcmc/
Intryckning i bussfronten från påkörningen som dödade Magnus T på moped. Ett annat foto på däckspåren visar att det var fel på bussens frambromsar. Men det insåg inte utredarna, som gav Magnus T hela skulden för olyckan. Se min rekonstruktion på annan plats.

Det krävs dock kritiska analyser och nya hypoteser om effektiv prevention för att fördjupa förståelsen och hjälpa enskilda människor att undvika bli en siffra i statistiken. Annars leder inte heller massmedias enkla beskrivningar av krascher till att mönstren upptäcks.

Många komplexa fenomen, som satte igång och drev händelseförloppet, förblir därför okända – oavsett om kraschen varit på Väg, på Järnväg, i Luftfart eller till Sjöss.

Ofta utses någon inblandad trafikant till syndabock. Men bristen på djupare analys kan också dölja mord och misshandel i  avsiktliga krascher, som felaktigt antas vara olyckor.

Den här sidan i Bildrullens krascharkiv länkar i första hand till massmedia (namn inom parentes). Om webb-TV finns i någon artikel märks kraschen med röd text.

Några länkar går till egna referat på bildrullen.se med haverianalyserolycksbeskrivningar och kommentarer eller rekonstruktioner av haveriförloppet. Se exempelvis datumen 1, 15, 29 april, 3, 19, 20, 22 maj och 2 juni nedan.

Dessutom finns några krascher, som inte dödade någon människa direkt, men som pekar på betingelser, som är livshotande. En sådan betingelse kan ha varit nödvändig för många dödliga haverier – eller tillräcklig och enkel att eliminera för något fall (2/6?).
Listan innehåller också ett par artiklar med dilemman och ovanliga opinionsyttringar om trafik- och färdsäkerhet (28/4, 17/5).

Publicerat i juni: Om 16 haverier varav 15 dödliga

  • 10 V En dödad (SVT) vid frontalkrock  på E14 i Västernorrland (DN)
  • 10 V Dog vid trippelkrock i Täby, troligen efter vattenplaning (DN, SvD)
    Högra fotot hos Expressen tyder på nya däck fram och slitna bak
  • 10 L Inga överlevande efter helikopterkrasch i Nairobi (DN)
  • 9 L Inga överlevande i helikopter i Peru (DN1, DN2)
  • 8 V Omkom vid hjulbyte på riksväg 25 mellan Alvesta och Växjö (DN)
  • 7 V Man avled i singelolycka på riksväg 25 utanför Växjö (DN)
  • 6 V Mc-förare död efter trädkrock (DN)
  • 5 L En död i årets andra Eurocub-krasch i Upplands-Bro (DN, SvD, GP)
  • 3 L Flygplan med 153 ombord störtade bland bostäder i Nigeria (DN, GP)
    Historik: De 10 värsta flygkatastroferna (DN)
    5 juni: Bolagets flygtillstånd dras in av Nigerias regering (DN)
  • 3 V   Mc-förare avled efter krock med vänstersvängande bil i Lund (DN)
  • 2  L+V  Flygplan kraschade med buss i Ghana (DN)
  • 2 Kritiskt för 2-åring. Körde bil över kajkant i Norge (AB, DN1, 2, GP, SvD)
    Vi får hoppas att de tillfrisknar, men vem föreställer sig sådana konsekvenser av att lämna bilen med startnyckeln i?
    Uppdaterad info +foton: BT+TV, Dagbladet, NRK, VG1, VG2, Expressen
  • 2 V   Mc-förare avled efter singelolycka i Kungsbacka (DN, GP, SVT)
  • 2 V   Kvinna dödad av backande buss i Göteborg (GP1, GP2, GP3)
  • 2 V   Kvinna hittad död i bil mot träd väster om Örebro (SVT)
  • 1 juni V   Kvinna dog när bil voltade nära Alfta (DN)

Publicerat i maj: Om 25 haverier varav 21 dödliga

  • 30/5 V Lastbilsförare dömd för dödsolycka 27 april i Gävle (DN)
  • 29/5 S Dog när båt blev ostyrbar i Storsjön (Arbetarbladet, DN, SvD)
  • 27/5 V Två omkom efter frontalkrock norr om Ekshärad (DN)
  • 27/5 V Flicka dödad av rattfyllerist på Lv903 nära Hagfors (DN)
  • 24/5 V En död när minibuss väjde för bil, Idre (DN, DT1, DT2, DT3)
    Minibuss lätt instabil även utan överlast (DT2 med webb-TV)
  • 23/5 Vo Mc-förare omkom vid krock med bil i Rosersberg (DN)
  • 22/5 L TV: Passagerarplan kraschlandar med krockdockor (NyT)
  • 22/5 L Pilot dog – störtade i trädgård, Mora (AB, DN, GP1, GP2, GP3)
    Planet ska ha gått i spinn (förklaras här – bättre än här?)
  • 21/5 V Studenter dödade i svår bussolycka i Albanien (DN)
  • 20/5 L Fallskärmshoppare dog före hoppet i Bosnien (DN)
  • 20/5 V Fyra svårt skadade i trädkrock, Vollsjö, Sjöbo
    (AB, DN, HD, SkD, SvD) 21/5 Tre klara från intensiven (SkD)
    Sladdspår (ej “bromsspår”) på foton i Skånskan & AB. Breda spår och “högersidan” tyderinstabilitet genom  för lite luft i bakdäcken.
    Förarfel misstänks, men olyckor är oavsiktliga med flera orsaker.

  • 20/5 V Två dog i singelolycka på E 20, Nykvarn (AB, DN, Expr, SvD)
  • 19/5 S  Ett år att bärga sidoskadade fartyget Costa Concordia (DN)
  • 19/5 V Två döda i rallyolycka (DN)
  • 19/5 V Dog efter mc-vurpa 18 maj mot mötande bil (DN)
  • 18/5 V Många döda i bussolycka i Vietnam (DN)
  • 17/5 J Trafikverket stoppade vinnarbild (DN, DT, GP)
  • 16/5 V Två dog i bilolycka på cykelväg, Kristinehamn (DN, GP)
  • 14/5 V Man död i singelolycka, Sandviken (DN)
  • 10/5 V Dog i frontalkrock mellan lastbilar, Stockholm (AB, DN)
  •   9/5 L Ryskt flygplan borta över Indonesien (DN, GP, SvD, SVT)
    Samtliga dog i indonesisk flygkrasch (DN med TV)
  •   7/5 V Man avled efter singelolycka i Jämtland (DN, GP, SvD)
  •   5/5 V Dog i krock mc-bil, Strängnäs (AB, DN, ekurir, HD, SvD, SVT)
       Dödad beskylls för fortkörningMänskliga faktorn (Expressen)
  •   5/5 V Fyra döda i bussolycka i Italien (DN, GP, HD, AB)
  •   3/5 S Fartyg kolliderade i Travemünde (DN, GP, SvD)
    Fartygskrocken skylls på ”mänskliga faktorn (DN)
  • 1-3/5 L Pilot svalde videobevis om dödsolycka, Kanada (DN, CBC, NP

April: Artiklar om 15 haverier varav 14 dödliga

  • 30/4 V En död i singelolycka, Sturefors, Linköping (Trakten, Östnytt)
  • 30/4 S 200 befaras ha drunknat i indiskt färjehaveri (SVT)
    Indien lovar syna färjekatastrof (DN)
  • 29/4 V Sju dog när bil föll från bro i USA (DN, GP, SvD +TV, SVT)
    Se sladdspår och bilvrak: Punktering höger bak? (AB, N.Y. Times)
  • 29/4 V Mc-förare omkom/skadad i bilkrock (Eskilstuna/DN, GP, SvD)
  • 29/4 V Hittad död efter krasch på E4 vid Torsvik (DN, GP, SvD)
  • 29/4 V Man, 22, dog i krasch mot träd på Öland (DN, GP)
  • 29/4 S Tre döda i segelolycka nära Mexiko (DN, SvD)
  • 28/4 V Två döda i bilolycka nära Östersund (AB, DN, GP, SvD)
    Uppföljning av kraschen på Frösön (AB, DN, SVT)
  • 28/4 L Sex dog i flygkrasch, Schweiz (20minOnline DN GP SVT)
  • 28/4 V Äldre man dog vid trafikolycka* i Halmstad (DN, GP)
  • 28/4 V Biljakt: Det blir fel hur polisen än gör (DN)
  • 26/4 V Kvinna omkom efter krock i Värmland (DN)
  • 15/4 S Om Titanic med sidsug som Costa Concordia? (DN, NyT)
  • 10/4 V Flicka omkom efter singelolycka nära Stockholm (DN)
  •    1/4 V Lastbilar föll 60 meter: TV-rekonstruktion (English)
    Kortare rekonstruktion i min kommentar under videon här

FOTNOTER

V, J, S, L: Väg, Järnväg, Sjöfart, Luftfart

Detta är den första sammanställningen för krascharkivet med enbart dödliga haverier. Den första innehöll även krascher utan personskador och publicerades 27 april 2012 med länkar till cirka 70 artiklar från 29 haverier mellan 1 april och 5 maj 2012. Den andra listan publicerades 5 maj som en förlängning av den första. Hur långa tidsperioder som kommer att täckas med uppdateringar av sammanställningarna är ännu oklart.

Även om det enbart finns allmänt tillgängliga uppgifter på internet att utgå från, så försöker jag ibland formulera rimliga hypoteser om kraschförloppet – med stöd av mina erfarenheter från två professurer:  i olycksfallsforskning och i färdsäkerhet.

Förhoppningsvis bidrar det till ökad haveridynamisk förståelse och till att faror uppmärksammas innan flera olyckor inträffar på liknande sätt.

Synpunkter och önskemål får gärna framföras i kommentarsfältet nedan eller via IT-adresserna på kontaktsidan.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

2 reaktioner till “50 dödsolyckor: Orsaksanalys via media”

  1. Signaturen Benny tycks inte ha läst de senare artiklarna. Där framgår att tvååringen satt ensam i morfars bil och lyckades starta den.

    Mer problematiskt med Bennys reaktion är det för oss alla så typiska felfinnandet efter olyckor:
    I stället för att fundera över vad jag själv kan göra för att minska riskerna för upprepningar, så blundar jag för dem genom att skylla på den person som den här gången har missat att korrigera ett systemproblem. Bilar är inte barnsäkrade på samma sätt som förskolor och bostäder med småbarn.

    Observera att skadorna efter olyckor är oavsiktliga. Moralkakor och straffpredikningar hjälper inte.
    Diskussioner om ansvarsfrågan är ofta ett direkt hinder för effektiv prevention.

    Se mina artiklar i (den tryckta) Nationalencyklopedin under uppslagsorden olycka, olycksutredning och trafikolycka (länkarna går bara till de förkortade gratisartiklarna på nätet).

  2. Gällande:
    2 Kritiskt för 2-åring. Körde bil över kajkant i Norge (AB, DN1, 2, GP, SvD)
    Vi får hoppas att de tillfrisknar, men vem föreställer sig sådana konsekvenser av att lämna bilen med startnyckeln i?

    Frågan är väl mer: Vem låter en 2-åring gå in i en annan bil, helt klart Morfars fel eller vem det var som såg till barnet…

Dina insikter och konstruktiva förslag: