Elfönsterhissar livsfara?

En kvinna var nära döden av sina skador efter olyckan 9 december. Hennes bil vattenfylldes då i en svacka som översvämmats efter stormen.

Skaffa nödhammare? Här finns foto+länk

En man dog på liknande sätt 28 januari 2012:
Fångades i bil under vattnet
(TT via DN, GP, SvD, SVT) om en dödsolycka,
där elektriska fönsterhissar kan ha varit avgörande.

Men kraschen 2013-03-12 var nog fatal oavsett drunkning:
Två drunknade i biljakt

Här saknade elhissar betydelse. Se foton hos SvD och GP.

Mediarapporteringen från kvinnans tillfrisknande efter olyckan 9 december visar återigen hur vi förbiser både att olyckor har flera orsaker och att det ofta räcker med en åtgärd för att eliminera eller minska personskaderisken.

Sjukvården har nu hävt det livshotande tillståndet för kvinnan och hennes tillfrisknande följdes av nya rapporter och uppdateringar i GP:
“Jag kunde lika gärna ha varit död” (kl.18:04, 30dec)
Flera  olyckor i Gamlestan (10dec uppdaterad 30 dec)

I det kritiska skedet 12 december kommenterade jag olycks- och skadeförloppet under rubriken
Olycksorsaker alltid flera – Elfönsterhissar en?

Dessvärre förefaller det som om säkerhetsanalysen och -syntesen lätt fastnar i syndabockstänkande mot enskilda bilister. För GP påtalades särskilt att vissa förare kör ned i vattensamlingarna mot givna instruktioner, gatumarkeringar och avstängningar.

Följande exempel på orsaker och åtgärder tycks alltså fortfarande vara aktuella sedan texten publicerades här 12 december

Stormen (1) medförde bland mycket annat att vägar översvämmades (2) i Göteborg.

Kanske bidrog stormkaosets otydliga avstängning (3) till att:
Kvinna körde ner i översvämmad viadukt

(GP 01:18 & 00:49, DN, SvD 10dec)

Hade hennes bil enbart elektriska fönsterhissar (4)?

I så fall borde förarutbildningen (5) ha klargjort att fönstren måste öppnas direkt (5a) innan elsystemet vattendränks.
Det krävs nämligen övermänskliga krafter för att öppna en bildörr, så länge som vattennivån är högre utanför än innanför.

Om man inte snabbt hinner ta sig ut genom sidofönstret, måste man vänta tills kupén är vattenfylld (5b), så att nivån är lika hög på båda sidor om dörren. Då är det möjligt att öppna den.

Förståelsen och beteendet måste vara väl inlärt med påminnelser i kampanjer (6) för att en drunknande ska komma på att försöka igen, trots tidigare misslyckanden när vattnet strömmade in i kupén från olika håll.

Mediarapporteringen klargör inte om alla de här orsakerna fanns med i bilden för den bilist, som nu råkade illa ut:
Kritiskt för kvinnan – hittades först vid bärgningen
(GP, DN, SVT 12dec)

… men det hade kanske räckt att åtgärda en av dem för att förhindra de svåra personskadorna.

 

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: