Att vi krockar vid blixthalka är väl inte konstigt? Vintervägens svarta asfalt blir ibland till skridskois halare än snö. Bromstiden till en lägre fart kan plötsligt tiofaldigas. Anmäl dig nederst för att utveckla kurser online!
RUBRIKER
Varför blixthalka vid väderomslag?
Hur mycket halare blir det?
Lättare med bromsTIDER i stället för bromssträckor? Intresseanmälan till utveckling av nätkurser för proffs och trafikanter
Tre sekunder tar det att minska farten med tio (10) kilometer i timmen på isgata. Från 30 krävs alltså nio sekunder. Att stoppa från 90 tar nästan en halv minut och 400 meter. Videon visar hur det blev på Tranarpsbron.
Det här gäller även med vinterdäck i Sverige. Vår situation förvärras av att isen poleras av de så kallade dubbfria däcken, som blir allt vanligare.
Varför krånglar tidningarna till det med ojämförbara bromssträckor i sina däcktester? Med ett stoppur kan man ju få fram skillnaderna mellan olika däck och väglag oavsett testfart. Kanske blixthalka då blir mer begriplig? Uppdaterad 2017-12-23
På videon ovan krävs ungefär 18 sekunder för att stanna från 61 kilometer i timmen (km/h). Bilen har odubbade vinterdäck och låsningsfria ABS-bromsar, som slamrar hörbart på videon. Prova så här hur det känns!
En halv minuts nödbromsning krävs för att stanna från 100
För varje sekunds bromsning minskar farten med ungefär 3,4 km/h. Det motsvarar en stopptid på 29 sekunder från 100 km/h.
Med såna mått kan vi enkelt jämföra bromsförmågan hos olika däck utan att krångla till det med bromssträckor. De ökar ju kvadratiskt med farten. I tabellen här intill har jag räknat om bromssträckorna från en svensk biltidnings två artiklar under hösten 2016.
Olika fartintervall gör bromssträckorna ojämförbara
Där finns siffror för bromssträckor på olika underlag. Men resultaten är inte jämförbara mellan de olika däcken, eftersom bromssträckorna har mätts i fem olika fartintervall:
Självkörande bilar finns väl redan? De kanske har funnits i decennier? Ett svar ges av reportaget i fyra delar – med tre frågor i varje att fundera på.
Tycker du att bilar med autopilotfunktioner – som Labb-Volvon anno 2015 på bilden ovan – kan anses vara delvis självkörande …
… eller var det så redan på 1990-talet med den automatikspäckade Saaben i reportaget, som börjar så här