Bilen för journal och skickar SOS

Skåpbilen i diket hade varken väglinjeavkänning eller automatiskt larm till SOS. Föraren fick därför ingen varning när bilen åkte av vägen och satt avsvimmad mot krockkudden. Tack vare andras larm var räddningstjänsten ändå snabbt på plats.

Trafikstockning vid avåkningsplats
Avåkningsplats innan utryckningsfordon var framme. Föraren hade troligen svimmat. Det framgår av polisens nätlogg och stöds av de långa spåren i gräset fram till stenen som utlöste krockkuddarna. Polisens logg om denna olycka uppger att SOS larmades kl.10:01 och vi mötte den första ambulansen kl. 10:09 ca en minut efter bilden ovan.
Brandbil på väg till olycksplatsen
Två minuter efter att ha lämnat olycksplatsen mötte vi det fjärde utryckningsfordonet.

Värre var det för en man i somras någon mil längre söderut. Hans bil hamnade utom synhåll från vägen. Med svåra skador och vätskebrist  tog det honom närmare ett dygn innan han nådde vägen och fick hjälp.
Han hade behövt räddningsautomatiken i Volvo On Call, VOC,

VOC har utvecklats sedan millennieskiftet och har numera fått en mängd praktiska funktioner. Nästan alla nås med en app från mobiltelefonen eller från datorn. Med data från GPS-mottagaren och bilens sensorer för VOC också körjournal automatiskt. Den kan laddas ned till datorn i kalkylark (Excel) med körsträckor, bränsleförbrukning och adresser för varje färd. Nästan oumbärligt om bilen används av olika personer både i tjänsten och privat.

Så vägleds räddningstjänsten av Volvo On Call

Om en krockkudde löser ut, kontaktar VOC automatiskt SOS-centralen, som ringer till bilens inbyggda VOC-telefon för att tala med någon ombord. Svarar ingen, så rycker räddningstjänsten ut till GPS-koordinaterna som bilen har skickat.

VOC kan inte eftermonteras. Många frågar om det har jag sett i bloggstatistiken. Det fick mig 2013 att avstå från köp av en begagnad V70 med gasdrift och Driver Support men utan VOC.

Året därefter blev det en fabriksny XC60 – med VOC förstås. Labb-Volvon är även i övrigt väl utrustad för praktiska prov med 2015 års uppgradering av Driver Supportpaketet . Den har säkerhetsutrustningen, som vi hade forskat om på Linköpings universitet ett decennium tidigare. Programmet kallades IVSS, Intelligent Vehicle Safety Systems.


Detta är lucka 20 i Bildrullens Hjulkalender 2015.
Tidigare upplagor: 2014 och 2013

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: