Så mörkas livsfaror för individen

Cancer skylls på din livsstil och trafikskador på ditt beteende. Ansvariga myndigheter spenderar stora resurser mot kollektivets rökning och fortkörning, men undanhåller kunskaper för individen om vad som gör rökning och fortkörning farligt.

En undersökning av våra kunskaper om cancerrisker presenterades nyligen med  enkelspåriga pekpinnar om “rökning”, “hög vikt” och “hög alkoholkonsumtion”:
Många vet inte hur cancer förebyggs (DN, GP, SvD).

Men att rökning är särskilt farlig för dem som bor i radonhus får de berörda ta reda på själva. Trots att synergieffekterna (1+1 >2) varit kända sedan mitten av förra seklet, varnar inte myndigheterna exponerade människor ens i samband med skattesubventionerade radonkontroller.

Omslagsbild till rapporten STOP Fakta 981004 av Lennart Strandberg
Körexperiment på is med 66 förare gav stöd för att låsningsfria ABS-bromsar ökade säkerhetsmarginalerna även om förarna omedvetet körde något fortare med den ökade stabilitet som bilen fick när ABS-funktionen var inkopplad.

För den enskilde vägtrafikanten är det kanske ännu svårare att undvika farliga kombinationer. De döljs genom säkerhetsmässigt irrelevanta sanktioner mot ett dubiöst urval av bilförare och av en förlegad övertro på fasta fartgränser.

DN och GP1 2 ger nya exempel på hur blint slående fortkörningsböter leder bort uppmärksamheten från systemproblemen.

Enkelspåriga regler kan till och med öka riskerna. Schablonmässiga lagkrav på däck och bromsar tillsammans med okunniga myndighetspersoner har troligen lurat många trafikanter i fördärvet. Exempel finns bland artiklarna här med etiketten myndighetsmiss.

Eftersom den okunnigheten oftast är omedveten är det en svår balansgång att väcka intresse för bättre kompetensförsörjning utan att försvarsreaktioner blockerar kommunikationen med ansvariga myndigheter.

Sådana blockeringar upplevde jag efter min kritik på DN Debatt 1995 och 1996  av Vägverkets/Trafikverkets agerande mot svensk bilindustri och dess världsledande säkerhetsexpertis.

Kanske kan det offentliga samtalet om trafikskador ta intryck av hälso- och sjukvårdens tradition att respektera individen och hennes möjligheter att påverka sin egen situation. En sådan motvikt till uttalandena ovan om våra cancerkunskaper refererades samma dag av SvD. I en nypublicerad studie hade man observerat kombinationseffekter, som ökade förståelsen för det komplexa samspelet mellan diet och fysisk aktivitet.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

En kommentar till “Så mörkas livsfaror för individen”

Dina insikter och konstruktiva förslag: