Den mörka personbilen vrids tvärs färdriktningen och skjuts med rykande däck framför lastbilen i mötande E4-trafik. På min näthinna finns ännu det sekundsnabba förloppet vid A6 i Jönköping under torsdagens färd norrut med Peo vid ratten.
Vad gjorde att personbilen och dess åkande inte blev mer skadade än att de efteråt kunde åka från platsen? Den frågan förblir obesvarad i Jnytt, som citerar räddningstjänstens insatsledare Christer Sjöstedt:
– Lastbilen gick in i personbilen på något sätt, men exakt hur det gick till vet jag inte.
Även Jönköpings-Posten har en artikel om olyckan. Det Peo och jag hann se under det snabba mötet tyder på samma typ av kraftspel som utnyttjas av polisen i USA för att stoppa bilmarodörer med prejning till instabilitet (“PIT“-manövern).
I den schematiska rekonstruktionen på bilderna härintill illustrerar den blå pilen sidkrafterna på framhjulen från vägen. De krafterna ger ett vridmoment, som får personbilen att rotera moturs omkring sin röda tyngdpunkt och svänga ut i vänster körfält. Se bilden ovan.
Personbilsföraren kanske inte såg lastbilen där. Sidkraften på personbilens bakflygel från lastbilsfronten ökar vridmomentet och rotationen moturs omkring tyngdpunkten. Framhjulen blir ännu mer snedställda i sin rörelseriktning. Sidkrafterna på dem ökar därför (blå pil bytt till röd) och sladden förstärks. Se den andra bilden nedan.
Rotationen stoppas när personbilens vänstersida ligger an mot lastbilsfronten och framhjulens vridmoment moturs omkring tyngdpunkten motverkas av ett ungefär lika stort moment från bakhjulens sidkrafter. Sidkrafterna från vägen på personbilsdäcken (röda pilar) bidrar nu till att bromsa även lastbilen till stillastående.
Det här var nog oavsiktligt och en olycka i ordets rätta bemärkelse. Men det finns skäl att misstänka uppsåt i andra – mer uppmärksammade – krascher:
Princess Diana killed by common police car manoeuvre?