Tre tjejer triggar tryggare teknik

I går tipsade två tjejer om bilteknik, som kan öka tryggheten för alla trafikanter. Så saluterar Bildrullen.se kreativiteten hos årets internationella kvinnodag – i stället för att anlägga mer dystra offerperspektiv, som fanns även här för två år sedan.

Då, den 8 mars 2012, drog jag paralleller mellan den ännu rådande synen på olycksorsaker och tidigare århundradens skuldbeläggning av kvinnor för deras egen barnsängsfeber. Omedveten okunnighet och fördomar ligger bakom i båda fallen, liksom i ett otal andra kollektiva fördömanden av individer för diverse eländen utanför den enskildes kontroll. Falsk skuld kallas det enligt Christina intervjuad av Lina i DN.

Telefoto från Hornsgatan i Stockholm som illustrerar problemet med prioritering av uppmärksamheten för bilförare.
Signaler, förbuds-, varnings-, påbuds-, reklamskyltar eller trafikanter. Vad är viktigast?

Men nu ska det handla om åtgärder som minskar olycksriskerna vid mörkerkörning och på trafikljusreglerade platser eller gågator. Rejäla miljövinster hägrar också med trådlös utsändning av trafiksignalsinfo till annalkande fordon.

För mig hade det här inte kommit på pränt, om inte Anna, Berit och Cecilia triggat igång konstruktiva tankar i hjärnkontorets tillfälliga avdelning för internationella kvinnodagen. TACK tjejer!

A Skapa efterfrågan på aktivt helljus!

Skärmdump från video som demonstrerar Volvos aktiva helljus generation 2. Länk till separat artikel om AHB på bildrullen.se
Video som demonstrerar Volvos aktiva helljus generation 2. Ingår i paketen Driver Alert och Driver Support för modellår 2014 av S60, V60 och XC60. Det finns även till BMW.

I gårdagens kö till automattvätten hamnade jag bakom en Volvo XC60. Grillen visade att bilen var av senaste modellår (2014). Där framgick också att bilen inte var utrustad med Driver Support, eftersom grillens högra sida saknade den karakteristiska skyddsplattan för avståndsradarn. Försiktigt frågade jag därför kvinnan bakom ratten om hon kände till den senaste generationen av Volvos aktiva helljus (Active High Beam gen.2). Jag vet inte vad hon heter, men låt mig kalla henne Anna.När jag hade beskrivit hur det funkar, tyckte jag mig höra en viss besvikelse i Annas röst över att säljaren inte informerat henne tillräckligt tydligt om AHB2. Paketet Driver Support med andra funktioner från tidigare teknikstadier fanns i hennes förra bil, men utan att de vann hennes gillande. Den automatiska bromsningen i högre fart, som frontradarn kan åstadkomma, upplevde Anna till och med som en nackdel, eftersom hon ofta har en häst i tillkopplad släpvagn. Vi hann inte diskutera möjligheten att slå av den funktionen. Tvätthallen blev ju ledig.

Som flera gånger tidigare kunde jag alltså konstatera att Volvos världsledande teknik i “Aktiv Säkerhet” behöver bli mer känd bland alla som ska välja bil. Men att säljarna här har en svår uppgift framgår kanske i den rika floran av funktioner som finns att välja på enbart i modellår 2014 av Volvo XC60.

B Skicka trafiksignalerna trådlöst till annalkande fordon!

På väg till tvätthallen och samtalet med Anna körde jag efter en Volkswagen Golf på Hamngatan i Linköping. Vid trevägskorsningen med Valhallavägen åt vänster såg det ut att vara fritt fram. Inga konflikter med cyklister, gående eller vänstersvängande bilar från Valhallavägen hindrade vår framfart.

Men det var rött ljus för Golfen och oss övriga på väg till Brokindsleden. Jag stannade förstås, men Golfen fortsatte i lugn takt fram till nästa rödljus. När jag där hamnade bredvid Golfen förväntade jag mig se en stressad ung man bakom ratten ivrigt pratande i mobiltelefon.

Min första spontana reaktion var alltså att skuldbelägga föraren för rödljuskörningen. Men ett annorlunda tankefrö såddes genom sidorutorna av det avspända kvinnoansiktet utan medpassagerare och utan tecken på mobilprat. Låt mig kalla henne Berit.

Efter samtalet med Anna om Volvos Driver Support slog det mig att en annan funktion kan hjälpa oss förare att undvika oavsiktlig rödljuskörning. Trafikskyltsvisning finns i paketet Driver Alert sedan modellår 2013 hos Volvo och även hos flera andra bilmärken. Med hjälp av kameror framför backspegeln och mönsterigenkänning visar Road Sign Information RSI, vilken fartgräns och eventuella förbud som gäller enligt skyltar vid vägkanten. Om föraren vill kan RSI varna vid fartöverträdelse.

Det är väl inte en alltför vild gissning att RSI utökas med trafiksignalsavkänning under något av de kommande modellåren? Den snabba IT-utvecklingen borde dessutom driva på en standardisering för att med korthållsradio (ungefär som Cell Broadcast) från trafiksignalerna förvarna annalkande bilar om signalväxlingar. Gröna vågen kan då bli en självklar funktion på högtrafikerade gator och vägar. Vinster hägrar både i säkerhet och i minskade utsläpp. Även åkkomforten kan öka, speciellt i kombination med köassistent (Queue Assist) i Volvos Driver Supportpaket eller liknande funktioner från andra tillverkare.

C Backkameror och förarvarnande sensorer på budbilar som trafikerar gågator!

Den tredje tjejen då i rubriken? Jo, den backande budbilen som körde på “Cecilia” berättade hon själv om tidigare i veckan. Läs om olyckan hos SVT Östnytt.

Händelsen blottlägger ytterligare en brist på kännedom om modern bilteknik. Men nu är det ansvariga myndigheters okunskap, som förvånar mig. Trots att många privatbilister villigt betalar för parkeringssensorer och backkameror, så tillåts företagsägda budbilar utan sådana hjälpmedel trafikera och manövrera på gågator med svårupptäckta barn och rörelsehindrade människor. I den här olyckan var det ingendera utan två spänstiga unga kvinnor som höll på att bli överkörda av en “större pickup” enligt SVT.se.

Det vore intressant att veta om den här bilens körförbud berodde på de brister i sikt och varningssystem som torde ha bidragit till olyckan. Eller var det enbart en fiskal angelägenhet, som nu bildligt talat skymmer sikten för effektiva åtgärder från tillståndsgivande instanser? Att lägga hela skulden på den smitande föraren och på fordonets körförbud lär inte minska risken för kommande olyckor av liknande slag.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.