Bilteknik och haveridynamik – Föredrag om olyckor i rättsfall

Olyckor är oavsiktliga med många orsaker. Ändå ‘förklaras’ trafikolyckor ofta med att en inblandad person har överträtt någon trafikregel, exempelvis fartgränsen. Därigenom förblir vi omedvetna om fordons- och haveridynamikens komplexitet.

Föredrag i Linköping (Mjärdevi Science Park – creActive) onsdag 2 april 2014 

Ferrarivrak efter avåkning på en kurvas insida.
Ferrarivrak efter avåkning på en kurvas insida i Västernorrland. Försäkringsbolaget skyllde sladden på fortkörning och ignorerade bland annat att vägbanksgrus i det kurvyttre bakhjulet tydde på pyspunktering. Haveriutredningen kan laddas ned här.

Kunskapen är förstås begränsad även bland anställda experter hos ansvariga myndigheter. Men om okunnigheten där är omedveten, befästs den i massmedia och myndighetsbeslut. Orättvisa domstolsbeslut eller sociala beskyllningar mot enskilda olycksoffer, farliga missförstånd i det offentliga samtalet och säkerhetshämmande prioriteringar i trafikpolitiken kan bli följden.

Lennart Strandberg med mer lycka än olycka i tankarnaLennartS Face(book)

Utifrån sina erfarenheter som tävlingsförare, testledare, forskare, universitetslärare, haveriutredare och debattör ger Lennart Strandberg exempel på hur han själv och andra myndighetsrepresentanter har förbisett haveridynamiska fenomen – och därigenom fördröjt de praktiska säkerhetsåtgärder som fordonsindustrin är kapabel till. Där har många problem lösts med bilteknik, som alla kan behöva. Men om behoven är omedvetna eller utbudet okänt, efterfrågas inte de funktioner som framsynta biltillverkare tillhandahåller på marknaden.

Stora humanitära och ekonomiska vinster finns att hämta med bättre allmän förståelse för hur skenbart triviala riskfaktorer kan samverka i händelsekedjor till svåra och frekventa trafikskador. Seriekrockar på vinterväglag och tresekundersregelns irrelevans belyses därför av Lennart med fakta om vinterdäck, bromssystem och förarutbildning. Rättsprocesser efter totalhaverier med dyra sportbilar får illustrera behovet av haveridynamisk kompetensförsörjning till rättsväsendet.

Sedan han blev emeritus som professor i färdsäkerhet vid Linköpings universitet har Lennart Strandberg arbetat med haveriutredningar i brott- och tvistemål. Ofta har uppdragsgivaren varit det juridiska ombudet för någon enskild person, som beskyllts för exempelvis fortkörning eller försäkringsbedrägeri.

Fler exempel finns på bloggen bildrullen.se och hundratals videoklipp är samlade i spellistor på LennartS YouTube-kanal.

Föredraget hölls 2 april 2014 och arrangerades av Östergötlands Tekniska Förening.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: