Starka känslor i TV för autobroms

CitySafety - Skärmdump från video på YouTube om systemet.
CitySafety. Skärmdump från videon nedan, publicerad på YouTube 2 juli 2011.

Först publicerad bakom lucka nr.5 i Hjulkalendern 2013

TV-kocken Tareq Taylors berättelse i onsdagens repris på Sommarpratarna grep tag i mig. Hans hustrus whiplashbesvär ändrade deras liv efter den skenbart triviala krocken för 19 år sedan. För mig ändrades direkt två prioriteringar av Tareqs starka inlevelse:

  • Innehållet bakom Hjulkalenderns lucka 5, blir mer allvarsamt än jag hade planerat
  • Autobroms har nu hamnat på högsta prioritet i mitt förestående bilköp

Min första tanke var att anknyta till tidigare skriverier om alla dubbelt lidande människor, som jag försökt hjälpa i försäkringstvister efter förment lindriga olyckor med åtföljande kroniska smärtor av whiplashkaraktär. Men jag hänvisar i stället till Sveriges Radios nedladdningsbara ljudfil via artikeln
Tv-kocken om bilolyckan som förändrade allt
… och till upplevelsen 45½ minut in i TV-programmet (på SVT Play till 2014-01-15).

Att själv köra på och skada någon på liknande sätt är något jag fasar för. Det är så lätt gjort i rondeller och i kökörning, när monotonin bryts av någon förare framför, som ändrar sig och bromsar i stället för att hänga med strömmen. Därför ska jag försöka hitta en bil som ekonomin klarar och som har paketet City Safety med autobroms. Hur det fungerar beskrivs även tekniskt i den här videon från 2011:

City Safety har alltid varit standard i Volvo XC60, men nu finns paketet och tekniskt mer krävande funktioner även till andra Volvomodeller. Konkurrentmärkena är inte heller tomhänta, men som bilköpare gäller det att kolla noggrannt vad man menar exempelvis med “autobroms”. Bara inom Volvos modellurval kan mycket förändras från ett modellår till ett annat. I bilar av modellår 2014 finns betydligt fler funktioner än det som visas i videon ovan anno 2011.

Klicka här för redan öppnade luckor i årets adventskalender.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.