Vinterdäck är olika

När däckets gummi glider på underlaget och ormar sig över dess ojämnheter uppstår friktionskrafter på hjulet som är motriktade glidrörelsen. Ju större inre dämpning gummit har desto större blir krafterna.

Att dämpningen kan variera mellan olika gummisorter framgår av följande filmsekvens.

På videon ovan ser vi den tidigare utvecklingschefen vid Gislaved Däck, Halvard Nilsson, som studsar med bollar i olika material.

Bollar studsar med olika inre dämpning i gummimaterialet.
Halvard Nilsson visar studsande bollar i gummimaterial med olika inre dämpning. Klicka på bilden för att se bollarna studsa i slow-motion (ultrarapid) med tidsskala 20:1

Samma bollar är filmade med höghastighetskamera i ett annat videoklipp, som visas i nytt fönster om du klickar här eller på skärmdumpen ovan med Halvard i bild.

Men det finns ett praktiskt problem.
Isiga vägar poleras av odubbade däck: 

Glider däcket på is bildar friktionsvärmen en tunn vattenfilm som gör att den fasta isens molekyler inte får grepp om gummits. Då måste isytan ha toppar som sticker upp genom vattenfilmen för att däckgummit ska kunna orma sig och dämpa rörelsen.
Därför ‘fungerar’ inte odubbade vinterdäck på polerad is. Benämningen friktionsdäck eller dubbfria däck ger då ett bedrägligt positivt intryck.

Läs mer här på Bildrullen med lämpliga sökord, på veta.se eller på bloggen Halvards halkvarning. Det jag varnade för på DN Debatt 1988 har nu fått ny aktualitet:

Först beskylldes dubbarna för att försämra både trafiksäkerheten och nationalekonomin. Genom ambitiösa utredningsinsatser kunde svensk forskning visa att det var fel som man hade påstått bl.a. i Norge genom en epidemiologisk forskningstabbe.

Nu väljer miljöansvariga i Sverige enklare utredningar och selektiva urval av resultat som ger dubbarna skulden för vissa städers överskridanden av partikelgränsvärden. Sedan visar man politisk handlingskraft med dubbförbud. Men dubbförbudsländer har likadana problem med höga partikelhalter under samma delar av året. Där krävs dyrbara och politiskt impopulära åtgärder, eftersom dubbarna redan är förbjudna.

Klicka här för alla luckor i 2013 års adventskalender.
Det här var Hjulkalendern nr.4, som först publicerades 4 dec 2013.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

2 reaktioner till “Vinterdäck är olika”

  1. Tack Johan för vänliga och stimulerande ord. Du fick mig att lägga på ett extra kol till lucka nr.5. Egentligen hade jag tänkt mig något snabbare, lite mer lättsamt ämne.

    Men tillsammans med TV-kocken i reprisen på SVT24 under onsdagskvällen, gav du en knuff som räckte till långvarigt letande efter bra beskrivningar av City Safety. Videon som nu ligger bakom lucka 5 bekräftade det jag tidigare bara uppfattat i fragment – att systemet utnyttjar laserteknik.

  2. När jag var liten gjorde min mor en kalender med små paket. Ett för varje dag i Advent. Sedan dess har alla julkalendrar framstått som slätstrukna.
    Tills nu.
    Denna Hjulkalender får mig verkligen att längta till att få öppna nästa lucka.
    Tack för årets mest spännande gåva, alla kategorier, Lennart!

Dina insikter och konstruktiva förslag: