Nollvisionens nya farthinder

Får även tågen fartdämpande vägbulor? Den frågan besvarade ingen av rallarna på bilden. Men via Intenjet meddelade projektledaren S.K. Ojaren att man håller tidsplanen för testprogrammet, som fick klarsignal 1 april i år.

Väntande järnvägsfordon på krökta järnvägsspår i korsning med cyklister.
Farthinder för tåg kanske ska minska antalet dödade vägtrafikanter i plankorsningar med järnväg. Beslut om försöksverksamhet togs i all hast den 1 april i år enligt uppgift från S.K. Ojaren, som leder projektet via Intenet.

Under Bildrullens besök vid arbetsplatsen på fotot ville ingen där kommentera varför det var bulor på spåren. Men en rallare kallade den här typen av upphöjningar i banvallen för tingvall. Det fick tankarna att spåra in på den av Riksdagen antagna Nollvisionen. Där ignoreras olycksrisker, som antas vara ofarliga för statistiken över antalet trafikdödade och svårt skadade.

Med dagens frontkonstruktioner ökar dödsrisken markant för påkörda människor, om fordonets hastighet överstiger 30-50 kilometer i timmen. Järnvägsfordonens tyngd och aggressiva fronter gör att liknande påkörningsfarter kan döda människor även i bilar och bussar.

Eftersom Trafikverket numera ansvarar för säkerheten på både vägar och järnvägar, är det kanske naturligt att man förlitar sig på likartade lösningar. För tunga fordon ligger det då nära till hands att – även för järnvägar med obevakade plankorsningar – tillgripa farthinder med föraransvar i stället för att stimulera till energiupptagande fordonsfronter, som Scania och Volvo levererat under decennier.

Det är en tänkbar bakgrund till de ännu obekräftade uppgifterna om att Trafikverket höll ett extra möte på annandag påsk i år. Då ska man ha givit klartecken till tester med farthinder för tågen i plankorsningar. Så lät det åtminstone på den lite knastriga förbindelsen över Intenjet, som Bildrullen lyckades etablera med projektledaren S.K. Ojaren.

😉 Fotnot-Brasklapp 😉
Vänligen reflektera över ‘mötets’ datum, annandag påsk,
liksom över inläggets kategori och etikett nedan.

Det verkliga skälet till aktiviteterna på bilden var underhåll och modernisering av en lång sträcka. Spårburen utrustning från det statliga aktiebolaget Infranord användes för byte till nya komponenter från topp till tå av järnvägen.

Bilden kompletterades med aprilskämtsliknande påhitt om ett möte 1 april enligt “SK Ojaren” via “Intenjet”. De fick bli utgångspunkt för en påminnelse om Nollvisionens kunskapsfientliga illusion att åtgärder inte behövs mot förment lindriga olycksförlopp.

2 svar på ”Nollvisionens nya farthinder”

  1. Tack för länken, Sockna

    Synd att ledningens förlegade syn på olycksprevention går ut över Trafikverkets alla kompetenta och ambitiösa medarbetare. De hämmas av en myndighetskultur med mångårig toppstyrning från en nivå över den som kollades av Uppdrag Granskning.

    Varken den hårt ansatte mellanchefen eller någon annan i beroendeställning tycks ha vågat hänvisa UG-redaktionen till den i Trafikverket, som annars gärna uppträder som högst ansvarig för trafiksäkerheten, Claes Tingvall. Så även under semestertid.

    Är det inte lite underligt att han saknades i TV-rutan den här gången?

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.