Byråkratiskt krångel och allmänt teoretiserande om risker blockerar specifika kunskaper om livsfaror vid privat övningskörning. Trots höga döds- och olycksrisker har trafikskolornas varningar länge ignorerats.
En av webbsidorna finns kvar från vårt så kallade SÖK-projekt (Säkrare ÖvningsKörning) under 1990-talet. Jag måste dock varna för skrämmande fakta, ålderdomlig design och ogiltiga länkar: 24 dödade i olyckor vid privat övningskörning
Repris från juli 2013. Vissa trafikskolor erbjuder mer lättmonterade system.
Problemen introducerades i en proffsvideo med kända skådespelare, som skulle skickas ut med handledarbeviset. Den togs fram genom seminarier i föreningen VETA, där trafiklärarnas kompetens bidrog till våra analyser av tidningsrapporterade dödsolyckor.
Medan trafikskolorna gratis ställde sig till förfogande, finansierades konsultinsatserna av Vägverkets Skyltfond. Videon var klar för massdistribution efter intensivt arbete under 1990-talet. Men den har visst samlat damm sedan dess hos Vägverket, numera Trafikverket.
Mot den bakgrunden är det frustrerande att konstatera hur ansvarig myndighet med irrelevant byråkrati och allmänt teoretiserande fortfarande mörkar övningskörningens specifika livsfaror, som många privatister är omedvetna om. Se Hanna Wagenius’ debattartikel i torsdags hos Aftonbladet och dess rikt flödande kommentarer.
Fler inlägg på bildrullen.se kan listas med sökord handledare, exempelvis:
Prestige kostar människoliv (DN Debatt)
Olycksplats 20 min efter krock (om en dödsolycka i Växjö)
Livsviktigt vid övningskörning (anknyter till text och bild ovan)
Känner igen aningslösheten och håller med dig ericr45.
Trafikmyndigheternas förmenta experter fortsätter att ignorera trafikskolornas mångåriga varningar och egna utredningar av svåra olyckor vid privat övningskörning. Det konserverar allmänhetens omedvetna okunnighet om livsfarliga begränsningar hos oerfarna förare.
Ett märkligt exempel är att trafiklagstiftningen tillåter “privat” (amatörledd) övningskörning med obehöriga passagerare. De distraherar eleven och ökar personskadorna i de ekipage som krockar. Och krockar gör många fler än vad trafiksäkerhetsansvariga tjänstemän låtsas om.
Det förefaller vara någon slags ekonomisk-politisk jämlikhetsflirt via dags- och kvällspressen som ligger bakom, åtminstone sedan 1990-talet. Då började jag undersöka problematiken efter tips från förarutbildarproffs.
Efter (interna?) påtryckningar om att hålla tyst fann jag för gott att sluta min anställning vid forskningsinstitutet VTI, som jag gillar skarpt, men som är starkt beroende av trafiksäkerhetsledningens goda vilja vid Vägverket-Trafikverket. Därifrån kommer viktiga delar av finansieringen till VTI:s verksamhet.
Mina artiklar i ämnet på DN Debatt 1995 och 1996 ger exempel på vad jag inte kunde framföra offentligt som anställd vid det anslagsberoende institutet.
“24 dödade i olyckor vid privat övningskörning”.
Är lite tveksam till användningan av begreppet “övningskörning”. Nu i sommar har jag sett ett antal ekipage med övningskörningsskylt som helt klart inte hade ändamålet “övningskörning” utan snarare “avlastning av ordinarie förare under semester”..
Detta är inte övningskörning utan mera “körkortslös kör bil”